Goede voortgang desinvesteringsprogramma Stork

Stork Group

7 December 2000

Goede voortgang desinvesteringsprogramma Stork

Stork boekt goede voortgang met de desinvestering van de niet-strategische activiteiten. Bij de in maart aangekondigde strategische heroriëntatie en na verdere aanscherping van niet-kernactiviteiten werd besloten deze activiteiten met een gezamenlijke omzetwaarde van ca. EUR 830 miljoen te desinvesteren. De herrekende omzet van de strategische activiteiten van Stork bedroeg in 1999 EUR 1,6 miljard van de totale omzet van EUR 2,4 miljard.

Van de omzet die wordt gedesinvesteerd (waarde ca. EUR 830 miljoen) is thans EUR 280 miljoen definitief gedesinvesteerd. Voor activiteiten ter waarde van EUR 230 miljoen omzet zijn de onderhandelingen met overnamepartners in een dusdanig stadium dat er Letters of Intent zijn getekend. Voorts wordt gewerkt aan de resterende te desinvesteren activiteiten met een omzetwaarde van EUR 320 miljoen die voor eind 2001 eveneens zullen zijn gedesinvesteerd.

Gerealiseerde desinvesteringen

De omzet van de te desinvesteren activiteiten van Stork bedroeg eind 1999 ca. EUR 830 miljoen. Daarvan is inmiddels ter waarde van ca. EUR 280 miljoen gedesinvesteerd. Het gaat hier om onder andere: Kupron Prototypes, Stork Canada, Hirsch en Stork RVS.

Snel te verwachten desinvesteringen:

Voor bedrijven met een gezamenlijke omzetwaarde van ca. EUR 230 miljoen zijn besprekingen met kandidaat kopers in een dusdanig vergevorderd stadium, dat Letters of Intent zijn getekend. Hierbij gaat het onder meer om: Stork Engineers & Contractors (met latere effectiviteitdatum), Stork Friesland, Stork Energy (Hengelo) Stork Thermeq (Hengelo,) Stork Energy Services (Hengelo).

Overige desinvesteringen:

Voorts wordt gewerkt aan de desinvestering van de resterende niet-strategische activiteiten met een omzet waarde van ca. EUR 320 miljoen (zo'n 8 entiteiten). Dit moet eveneens voor eind 2001 gerealiseerd zijn.
Informatie voor de pers:
Dick Kors