Politiebericht Utrecht: district Lekstroom

Datum nieuwsfeit: 07-12-2000

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 7-12-2000

Politiebericht Utrecht: district Lekstroom, 10.05 uur
Heg toch niet in de brand

HOUTEN De politie kreeg op woensdag 6 december de melding dat er een heg aan de Futenweide in de brand stond.

Toen de politiemensen, omstreeks 18.05 uur, ter plaatse kwamen, zagen zij inderdaad rook uit een heg komen. De heg bleek echter niet in brand te staan, maar er hingen wierookstokjes in. Bij de heg stond een 13-jarige jongen met wierookstokjes in zijn handen.

De jongen verklaarde de wierookstokjes te branden ter nagedachtenis aan enkele van zijn vogeltjes die onlangs waren overleden. De agenten zijn in alle stilte weer vertrokken.

Man mishandeld

LOPIK Op woensdag 6 december is een man in zijn bedrijf aan de Industrieweg mishandeld.

Omstreeks 10.30 uur kreeg een 65-jarige man uit Lopik ruzie met een man die op zijn terrein aan auto`s aan het sleutelen was. Deze man, 56 jaar oud en afkomstig uit Houten, sleutelt regelmatig met toestemming van de 65-jarige op dit terrein aan zijn eigen auto`s.

Op genoemd tijdstip verzocht de 65-jarige de 56-jarige een auto waar hij aan het sleutelen was, weg te halen. De 56-jarige werd hier zo kwaad over dat hij de man begon uit te schelden, hem vervolgens enige stompen in het gezicht en een schop in zijn maagstreek gaf.

De politie heeft de 56-jarige man voor mishandeling aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. Tegen de man wordt proces-verbaal opgemaakt. Hij is omstreeks 15.30 uur weer in vrijheid gesteld.

13 verdachten aangehouden

NIEUWEGEIN De politie heeft n.a.v. een aangifte van verduistering in dienstbetrekking bij een winkel aan het Plein een onderzoek ingesteld en meerdere verdachten aangehouden.

Op 28 juli werd er door een werkneemster van een winkel aan het Plein in City Plaza aangifte gedaan van verduistering in dienstbetrekking door een personeelslid van deze winkel. Uit het door de politie ingestelde onderzoek bleek dat in de periode van maart tot begin juli 2000 in totaal bij deze winkel veertig maal goederen en/of geld werden weggenomen of verduisterd en dat deze feiten door meerdere verdachten waren gepleegd. In totaal beliep de schade een bedrag van f 3.700,-.

Er werden hiervoor 13 minderjarige verdachten aangehouden. Zij varieerden in de leeftijd van 16 tot 17 jaar en het betrof 2 jongens en 11 meisjes. Eén afkomstig uit IJsselstein, de anderen uit Nieuwegein.

Alle verdachten zijn inmiddels gehoord. Drie moeten zich verantwoorden bij de rechter, tien zijn doorverwezen naar Bureau HALT. Alle verdachten hebben de schade aan de betreffende winkel vergoed.

Bij poging beroving gestoken

NIEUWEGEIN Op woensdag 6 december is een man bij een poging tot beroving op de Vosseweide in zijn duim gestoken.

Omstreeks 19.50 uur stonden twee mannen op de Vosseweide met elkaar te praten. Er kwam een man met een bivakmuts op hen af . Hij begon zonder enige aanleiding meteen met één van de mannen te vechten. Die riep zijn vriend te hulp. Deze man, 20 jaar oud en afkomstig uit Utrecht, ontzette zijn vriend. Daarop richtte de aandacht van de verdachte zich op deze man. De verdachte pakte hem bij zijn kleding en vroeg hem op dringende wijze om geld. Vervolgens pakte de verdachte een mes.

De 20-jarige bleef zich stevig verzetten en bij de worsteling werd hij door het mes in zijn rechter duim geraakt. De verdachte heeft meerder stoten en trappen in zijn ribben en tegen zijn benen gekregen. De 20-jarige wist vervolgens los te komen en is weggerend. Hij heeft zijn duim in het ziekenhuis moeten laten hechten. De verdachte is zonder buit verdwenen.

De politie stelt een nader onderzoek in.

Fietsverlichting
HOUTEN De politie heeft op woensdag 6 december een fietsverlichtingscontrole op de Oud Wulfseweg uitgevoerd.

De controle vond tussen 17.30 uur en 18.10 uur plaats. In totaal werden er 17 fietsers bekeurd voor het niet voeren van een voor- en/of achterlicht.