Koehandel in schoonmaak via internetveiling bij EDS

FNV BONDGENOTEN

Koehandel in schoonmaak bij EDS

Koehandel in schoonmaak via internetveiling bij EDS

IT-bedrijf EDS houdt vandaag via internet een veiling voor het schoonmaken van haar gebouwen in Nederland. FNV Bondgenoten vindt deze werkwijze van EDS verwerpelijk. Bestuurder Ruud Dirkse: 'Op deze manier hoopt EDS verschillende schoonmaakbedrijven tegen elkaar uit te spelen en het schoonmaakwerk te gunnen aan de goedkoopste bieder. EDS stimuleert met deze veiling verdere uitbuiting van schoonmakers. Bovendien is het ethisch verwerpelijk, wij hebben het niet over een veiling in goederen, maar in mensen want schoonmaakwerk is mensenwerk.'

FNV Bondgenoten heeft EDS opgeroepen om de veiling in meerdere rondes met onmiddellijke ingang te stoppen en op de gebruikelijke wijze -door middel van vergelijking van meerdere offertes op basis van prijs/kwaliteitsverhouding- tot een keuze van schoonmaakbedrijf te komen.

FNV Bondgenoten maakt zich grote zorgen of het aspect van kwaliteit wel voldoende aandacht krijgt in de veiling. Ruud Dirkse: 'Schoonmaken is een vak. Het gaat niet alleen om de prijs, maar ook om de kwaliteit die geleverd wordt. Na een periode van sterke prijsconcurrentie in de sector raken - mede onder druk van FNV Bondgenoten - steeds meer bedrijven hiervan overtuigd, waardoor eindelijk meer betaald wordt voor schoonmaakwerk. Hoog nodig om redelijke arbeidsvoorwaarden en redelijke arbeidsomstandigheden te kunnen betalen als schoonmaaksector. '

Voor meer informatie:
Ruud Dirkse, bestuurder FNV Bondgenoten: 06-51256330 of 010-2335109 Barbara Verhallen, voorlichting FNV Bondgenoten: 030-273 8478

07 dec 00 12:42