Cap Gemini Ernst & Young opent Mobile Technology Lab

Datum nieuwsfeit: 07-12-2000
Bron: Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young

Bijgaand persbericht is gisteravond reeds in het Engels internationaal verspreid. Bijgaand de Nederlandse versie.

Cap Gemini Ernst & Young opent Mobile Technology Lab in Nederland

Introductie van eerste Nederlandse R&D-centrum voor mobiele internettechnologieën vindt plaats op het Mobile Business Forum

Utrecht, 6 december 2000 - Vandaag introduceert Cap Gemini Ernst & Young officieel het nieuwe Mobile Technology Lab. Dit gebeurt tijdens het Mobile Business Forum dat deze week in Amsterdam wordt gehouden.

Het in Utrecht gevestigde Mobile Technology Lab is het eerste R&D-centrum voor mobiel internet van Cap Gemini Ernst & Young in Europa en de eerste proeftuin die specifiek is ingericht voor de ontwikkeling van producten en diensten op het gebied van mobiele e-commerce ('m-commerce') en internet. Het is de opvolger van het MIC (Mobile Interactive Center) dat eind 1999 werd opgezet als platform voor onderzoek naar de mogelijkheden van mobiele communicatie.

Het Mobile Technology Lab is de meest recente stap in een reeks van initiatieven van de Telecom, Media and Networks (TMN) Group van Cap Gemini Ernst & Young en is de ideale omgeving om nieuwe technologieën te ontwikkelen, te pre-integreren en te testen. Het centrum maakt optimaal gebruik van de internationale expertise van Cap Gemini Ernst & Young door samen te werken met andere onderzoekscentra van de TMN Group, zoals het Wireless Internet Center in Singapore en het Telemedia Lab in de Verenigde Staten.

Binnen het Mobile Technology Lab kan Cap Gemini Ernst & Young amenwerken met diverse partners om cruciale technologieën te ontwikkelen ten behoeve van mobiele diensten en oplossingen op basis van gestandaardiseerde platforms. Hieronder vallen WAP-, factureer- en CRM-platforms, alsmede diverse gestandaardiseerde hardware- en softwarepakketten. Toonaangevende bedrijven in deze sector als Cisco, Nokia, Oracle, Portal Software en Sun Microsystems steunen het centrum door bijdragen te leveren in de vorm van hun kerntechnologieën en de kennis van hun medewerkers.

Jan Joosen, plaatsvervangend general manager van de TMN Group in Nederland, zei: "Het Mobile Technology Lab geeft aan dat er vele mogelijkheden zijn voor mobiel internet. We beschouwen het Mobile Technology Lab als een proeftuin annex katalysator voor dynamische en innoverende mobiele internettoepassingen. Door de locatie van het centrum kunnen wij een sleutelpositie innemen bij de verbreiding van deze geweldige nieuwe technologieën."

Nederland, waar een van de grootste internationale kantoren van Cap Gemini Ernst & Young gevestigd is, heeft als bijkomend voordeel dat de mobiele communicatiesector er hoog ontwikkeld is. Vijf mobiele telefoniebedrijven verdringen zich daar om de toekomst van mobiele communicatie gestalte te geven. Door het Mobile Technology Lab in Nederland te vestigen, waar mobiele communicatie is uitgegroeid tot een volwassen medium, kan Cap Gemini Ernst & Young putten uit de mogelijkheden die gecreëerd worden in een omgeving waar zich de heftigste mobiele concurrentiestrijd binnen > Europa afspeelt.

"Het Mobile Technology Lab is een belangrijke opvolger van het MIC omdat het veel verder gaat door zich ook bezig te houden met de ontwikkelingen op het gebied van 2,5G- en 3G-netwerken met technologische, toepassings- en projectpartners," aldus Mark Beermann, programme manager en business team manager bij Network Infrastructure Solutions. "Het is geweldig dat het Mobile Technology Lab fungeert als deel van een wereldomspannend netwerk van onderzoekscentra en dat onze klanten en partners gebruik kunnen maken van de daar verzamelde en uit de hele wereld afkomstige kennis en ervaring op het gebied van mobiele telecommunicatie."

Het is de bedoeling dat het Mobile Technology Lab naast end-to-end-systemen ook 'proof-of-concept'-producten gaat leveren. Klanten van het Mobile Technology Lab kunnen zo zien wat de functionaliteit is van meervoudige platformarchitecturen en van software- en hardware-toepassingen en firmware van Mobile Technology Lab-partners. Als het centrum in Nederland eenmaal volledig operationeel is, wil het bedrijf haar ervaringen actief gaan delen met anderen om zo wereldwijd de uitwisseling van kennis en vaardigheden te bevorderen.

"Dat mobiele diensten via het web centraal zullen komen te staan in een maatschappij die in stijgende mate draait om netwerken en gebaseerd is op kennis, is volstrekt duidelijk," aldus Jan Anton van der Graaf, manager business development van het Mobile Technology Lab. "De deskundigheid die in het Mobile Technology Lab wordt ontwikkeld, vormt de basis voor het succes van het product- en dienstenaanbod voor mobiel internet en m--commerce. In samenwerking met onze strategische partners biedt het Mobile Technology Lab een omgeving die geschikt is voor de ontwikkeling van geavanceerde draadloze dienstverlening die voldoet aan het huidige behoefteniveau, maar ook, en dat is belangrijker, aan het niveau dat in de toekomst gevergd wordt voor GPRS en de derde generatie netwerken (3G)".

Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young behoort tot één van de grootste management- en IT-adviesorganisaties ter wereld en is genoteerd aan de aandelenbeurs in Parijs. Op wereldwijde schaal is de onderneming actief in management consulting en IT-dienstverlening, systeemintegratie, technologieontwikkeling, ontwerp en outsourcing. Met deze activiteiten helpt de onderneming in de nieuwe economie zowel traditionele bedrijven als 'dot-companies' voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen. De nieuw geformeerde organisatie heeft wereldwijd meer dan 58.000 medewerkers in dienst waarvan 9.000 in de Benelux. De organisatie realiseert een omzet van 7,7 miljard euro (pro forma 1999). Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.cgey.com en www.nl.cgey.com.

Over Telco, Media & Networks (TMN Group)
De TMN Group is ontstaan uit een van de meest winstgevende activiteiten van Cap Gemini Ernst & Young en levert strategische consulting en praktische technologische expertise aan bedrijven die zich bewegen binnen de convergerende technologische sectoren. Gedurende de laatste zes jaar heeft dit bedrijfsonderdeel meer dan 200 telecombedrijven geïntroduceerd. In 1999 was 16 procent van de pro forma inkomsten van Cap Gemini Ernst & Young afkomstig van de TMN Group.

De TMN Group heeft meer dan 6.000 management- en IT-consultants in dienst, die opereren vanuit 24 vestigingen verspreid over de Verenigde Staten, Azië en Europa. De TMN Group maakt intensief gebruik van de expertise binnen het uitgebreide netwerk van allianties die de groep gevormd heeft door partnerships met meer dan 40 van de meest vooraanstaande technologiebedrijven als Cisco Systems, Portal Software, Nokia, Clarify en Oracle.

Om zijn positie als mondiale entrepreneur van de netwerkmaatschappij te behouden, heeft de TMN Group wereldwijd acht laboratoria opgezet voor onderzoek en ontwikkeling alsmede productinnovatie. Met behulp van deze onderzoekscentra - gevestigd in Atherton in Californië, Boston, Dallas, Londen (twee centra), München, Parijs en Singapore - kan de TMN Group strikte normen handhaven voor kwaliteits-controle, bijvoorbeeld door systemen op betrouwbaarheid te testen, voordat ze geïnstalleerd worden.

- einde-

Contactpersonen voor de pers:
Ellie Wallace
TMN Group