CNV: Bouwwerkgevers jagen werknemers weg

Datum nieuwsfeit: 07-12-2000

HOUT EN BOUWBOND CNV

Bouwwerkgevers jagen werknemers weg

Als de flexibiliseringsvoorstellen van de bouwwerkgevers werkelijkheid worden, loopt de bouw leeg. Dat zegt CNV-onderhandelaar Maarten Post in een reactie op de werkgeversnota voor het cao-overleg in de bouw. 'Als werkgevers hun zin krijgen, is een bouwvakker straks zeven dagen per week 24 uur per dag beschikbaar. Dat is voor ons onbespreekbaar. Werkgevers zeggen te streven naar arbeidsvoorwaarden op menselijke maat, maar ik vind de benaming 'onmenselijk' meer op haar plaats.'

Volgens de bouwwerkgevers staat de huidige cao de gewenste flexibilisering in de weg. Zij willen meer mogelijkheden om arbeidsvoorwaarden in het bedrijf te regelen. 'Maar de bouw is daar helemaal niet rijp voor', aldus Post. 'In de duizenden kleine bedrijfjes is het nog steeds de baas die de scepter zwaait en beschikt over de tijd van werknemers. Daarom pleiten wij juist voor meer zeggenschap van werknemers over hun eigen tijd, bijvoorbeeld als het gaat om arbeid en zorg. Werkgevers belijden met de mond hetzelfde, maar het is en blijft
in hun voorstellen de baas die bepaalt.'

De bouwwerkgevers lijken er zelfs op uit om de machtspositie van de werkgever nog verder te versterken. Werkgevers willen naar een standaard arbeidsduur op jaarbasis die per onderneming wordt ingevuld. De normale arbeidstijd per dag wordt opgerekt (tussen 06.00 en 22.00 uur). Ook de zaterdag wordt een normale werkdag. Er is geen sprake meer van overwerk. Post: 'De werkgever plant alle dagen. Met als gevolg dat de werknemer vrij is als er even geen werk is en op onwerkbare dagen. Bouwvakkers draaien dus op voor leegloop en vorst- en regenverlet. Dat is voor ons absoluut onaanvaardbaar.'

Volgens Post is de looneis van de Hout- en Bouwbond CNV alleszins gerechtvaardigd, gezien de situatie in de bouw. 'Werkgevers doen het voorkomen dat het helemaal niet goed gaat met de sector. Maar dat zijn krokodillentranen. Ze hebben de lage winstmarges aan zichzelf te wijten doordat ze elkaar en hun onderaannemers uitknijpen. Daar mogen werknemers niet de dupe van worden.'

De Hout- en Bouwbond CNV heeft een looneis van prijscompensatie (ongeveer 2,25%) plus 1,75% initieel plus een welvaartstoeslag van
1.300 gulden (hoogte afhankelijk van de economische groei).

Voor nadere informatie: Johan Slok, 06 - 53642713.

Odijk, 7 december 2000.

07 dec 00 16:45