Vragen PvdA over werklast Hof voor de Rechten van de Mens

Datum nieuwsfeit: 07-12-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 7 december 2000

VRAGEN VAN DE LEDEN VAN OVEN EN TIMMERMANS (BEIDEN PVDA) AAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

1. Heeft u kennisgenomen van de oratie, die onder de titel "Bij een vijftigste verjaardag" op 7 december 2000 aan de Vrije Universiteit te Amsterdam is gehouden door Prof.Mr. B.E.P. Myjer over de schier onoverkomelijke werklastproblemen van het Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg?

2. Herinnert u zich het antwoord op onze vragen d.d. 13 oktober 2000 over dit onderwerp waarin u heeft verklaard dat het niet eenvoudig is extra financiële middelen te vinden voor het Hof in verband met de reële nulgroei van de begroting van de Raad van Europa maar dat naar oplossingen tot leniging van de noden van het Hof wordt gezocht? (1)

3. Hebben de gesprekken met de Europese partners inmiddels geleid tot concrete resultaten?

4. Zo nee, bent u bereid om op zeer korte termijn namens Nederland een vrijwillige, additionele bijdrage te verstrekken aan de Raad van Europa die specifiek is bestemd voor het oplossen van de meest acute financiële problemen van het Hof?

(1) Tweede Kamer, vergaderjaar 2000-2001, Aanhangsel nr. 176