'Grafimedia moet eerder strategische keuzes maken'

Datum nieuwsfeit: 07-12-2000
Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen

Amstelveen, 7 december 2000

"GRAFIMEDIA-BEDRIJVEN MOETEN EERDER
STRATEGISCHE KEUZES MAKEN"

"De huidige marktontwikkelingen dwingen grafimedia- bedrijven steeds nadrukkelijker om strategische keuzes te maken, teneinde betere marges te kunnen realiseren. Er gebeurt wel het een en ander van dien aard in onze bedrijfstak, maar dat is nog niet voldoende."

Het zijn de waarschuwende woorden van KVGO-voorzitter Ad Molier tijdens de Algemene Vergadering die vandaag te Schiphol-Rijk wordt gehouden.

"Te veel ondernemers wachten naar mijn mening te lang om daar echt werk van te maken. Het is een proces van meerdere jaren om je bedrijf rijp te maken voor een juiste strategische keuze, tot verkoop aan toe. De spreekwoordelijke zak met geld ligt niet automatisch klaar wanneer een ondernemer van plan is ermee te stoppen."

Verder is er volgens Molier sprake van een toenemende branchevervaging." IT-ontwikkelingen leiden tot voortschrijding van de productietechnologie en zorgen ervoor dat nieuwe producten en markten tot ontwikkeling worden gebracht. Meer dan ooit is het van belang naar de markt te luisteren. Het is zaak te beseffen dat de grafimedia-branche deel uitmaakt van de totale markt van `visuele communicatie'. De traditionele marktgrenzen zijn al overschreden. Het is van essentieel belang dat grafische ondernemers hun positie bepalen. Ze moeten zich vooral laten leiden door kennis en het vermogen hebben zich snel aan nieuwe ontwikkelingen te kunnen aanpassen. Daarbij moeten ze zich vooral niet laten hinderen door de beperkingen van gisteren."

Het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen KVGO vertegenwoordigt ruim 3.000 bedrijven in alle sectoren van de grafimedia branche.