Energy Awards 2000 in Groenekan

Novem

30-Oct

Nominaties Energy Awards 2000

Novem BV heeft 18 gemeenten en 4 provincies genomineerd voor een Energy Award. Novem kent voor het derde jaar Energy Awards toe in zes categorieën. De uitreiking heeft plaats tijdens de Nationale Klimaatconferentie, georganiseerd door Novem, op donderdag 7 december 2000 in Fort Voordorp te Groenekan, nabij Utrecht.

Novem reikt dit jaar zeven prijzen uit. Zes Awards gaan naar projecten in de categorieën bedrijven, bestaande bouw, eigen gebouwen, duurzame energie, nieuwbouw en verkeer en vervoer. Voor het eerst wordt er ook een award uitgereikt aan een provincie. De uitreiking heeft plaats tijdens de Nationale Klimaatconferentie 2000.

Tijdens de conferentie worden gemeenten en provincies geïnformeerd over de Menukaart. De Menukaart is een instrument van Novem om het energiebeleid van gemeenten en provincies een impuls te geven. Lokale en regionale overheden stellen ambities op verschillende deelgebieden van het energiebeleid en Novem biedt passende ondersteuning.

De Menukaart is een gevolg van afspraken tussen Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Interprovinciaal Overleg en de ministeries van EZ en VROM. Deze afspraken krijgen vorm in het klimaatconvenant. In dit convenant wordt beschreven welke bijdrage alle partijen gaan leveren om de doelstellingen te realiseren die in Kyoto voor onder andere Nederland zijn geformuleerd. Ook tijdens de internationale klimaatconferentie in november in Den Haag, wordt gesproken over hoe de internationale doelstellingen geformuleerd in Kyoto lokaal en regionaal kunnen worden vertaald. Gemeenten en provincies hebben een duidelijke rol bij de realisatie van die afspraken.

Aan het eind van de conferentie op 7 december worden de Energy Awards uitgereikt. Ook dit jaar wordt het weer spannend. Welke gemeenten gaan er met een Energy Award naar huis?

De genomineerden voor de Energy Award 2000 zijn:

Categorie Gemeentelijke gebouwen

* Lopik