TeleCity opent nieuw internet datacenter in Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 07-12-2000
TELECITY OPENT NIEUW INTERNET DATACENTER IN AMSTERDAM ZUID OOST

Amsterdam, 6 december 2000 ? TeleCity, de onafhankelijke Europese aanbieder van internet datacenter diensten, opent morgen haar tweede internet datacenter in Nederland. De officiële opening wordt op 7 december om 15.30 uur verricht door Mike Kelly, CEO van TeleCity.

Het TeleCity internet datacenter is een gebouw met geavanceerde co-locatie voorzieningen zoals fysieke beveiliging, stroom en temperatuurgarantie, waar ISP's, ASP's en telco's hun bedrijfskritische ICT-apparatuur kunnen plaatsen en onderling op elkaar aan kunnen sluiten. TeleCity is carrier-neutraal, waardoor de klanten vrije keuze hebben uit de diverse netwerkaanbieders. Ook biedt TeleCity in Amsterdam Zuid Oost de mogelijkheid tot aansluiting op de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX). Tenslotte verzorgt TeleCity ook ondersteunende diensten voor haar klanten zoals systeembeheer, en technische en operationele ondersteuning.

"De opening van dit nieuwe datacenter is een belangrijke stap in de Europese uitbreiding van TeleCity", aldus Mike Kelly, CEO en mede-oprichter van TeleCity. "Dit is het tiende internet datacenter dat TeleCity opent in Europa sinds de oprichting in 1998. Amsterdam is een belangrijke locatie voor ons, omdat deze stad een belangrijk knooppunt vormt in de Europese internet infrastructuur."

6.000 m2
Het nieuwe TeleCity internet datacenter in Amsterdam Zuid Oost heeft een totale oppervlakte van ruim 6.000 vierkante meter. TeleCity is bovendien al direct bezig met de voorbereidingen voor verdere uitbreiding, waarna nog een extra oppervlakte van 2.500 vierkante meter beschikbaar zal komen.

Het bedrijfsklaar maken van de benodigde infrastructuur in het gebouw, inclusief back-up systemen, heeft zes tot negen maanden in beslag genomen. Zo zijn bijvoorbeeld in het hele gebouw verhoogde vloeren aangebracht, zodat alle kabels overzichtelijk in de ruimte onder de vloeren gelegd kunnen worden. De apparatuur die in het datacenter geplaatst wordt, stoot een aanzienlijke hoeveelheid warmte af. Daarom zijn in alle ruimtes airconditioning systemen aangebracht, zodat een constante temperatuur gegarandeerd kan worden, waarin de apparatuur goed kan functioneren.

Voor de stroomvoorziening zijn drie verschillende stroomaanvoeren aangelegd van twee verschillende substations van het energiebedrijf, om optimale redundancy te verkrijgen. Verder is er een uitgebreid back-up systeem beschikbaar met generatoren en UPS's aangedreven door vliegwielen. Ook zijn diverse beveiligingssystemen in het gebouw aanwezig, zoals CCTV (Closed Circuit Televison) camera's en elektronische kaartlezers voor gecontroleerde toegang. Bovendien is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, fysieke beveiliging aanwezig.

Over TeleCity
TeleCity (LSE:TCY) is één van de grootste onafhankelijke leveranciers van internet datacenter diensten in Europa. TeleCity biedt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar alle faciliteiten die nodig zijn op een dergelijke locatie, zoals betrouwbare stroomvoorziening voorzien van UPS's en generatoren, temperatuurgarantie, beveiliging, systeembeheer, technische en operationele ondersteuning en netwerkbeheer. TeleCity is in april 1998 opgericht in Engeland. Sindsdien heeft TeleCity tien internet datacenters geopend, in Londen (2 locaties), Edinburgh, Manchester, Amsterdam (2 locaties), Stockholm, Frankfurt, Parijs en Dublin. Verdere Europese uitbreiding wordt gerealiseerd door de opening van diverse nieuwe datacenters de komende maanden. Naast de AMS-IX (Amsterdam Internet Exchange) verzorgt TeleCity internationaal de housing van meerdere internet exchanges, namelijk voor LINX (London Internet Exchange), MaNAP (Manchester Network Access Point) en SCOTiX (Scottish Internet Exchange).Voor meer informatie zie: www.telecity.net.

Noot voor redacties