'Laat hele samenleving profiteren van computer' advies RMO

Datum nieuwsfeit: 07-12-2000
Bron: Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling
Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling

Persbericht

Advies Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO): HELE SAMENLEVING PROFITEERT VAN COMPUTER

Laat de hele samenleving profiteren van de voordelen die de computer brengt. En niet alleen de economie. De overheid moet veel krachtiger en breder meegaan met digitale vernieuwing. Daarvan profiteert de publieke dienstverlening en de democratie. Maar het stimuleert ook dat iedereen greep krijgt op computer en internet. Dat voorkomt het ontstaan van een digitale kloof in de toekomst.

Dit zegt de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) in een advies aan het kabinet. De samenleving verandert supersnel onder invloed van moderne informatie- en communicatietechnologie. Netwerken zorgen voor een nieuwe samenhang tussen mensen en groepen. De Raad sluit de ogen niet voor sociale risico`s zoals een overvloed van informatie en achterstand bij sommige groepen. Maar per saldo biedt de ICT enorme kansen.

De kwaliteit van het werk neemt voor veel meer mensen toe omdat ze hun activiteiten beter kunnen organiseren en zelf sturen. Dat geldt ook voor hun privéleven. Organisaties profiteren van de voordelen van tegelijk grootschalig en kleinschalig kunnen zijn. ICT leidt tot maatwerk, dat leert de praktijk van het bedrijfsleven. De overheid loopt echter sterk achter bij de ontwikkelingen in de economie, constateert de RMO.

Openbaar bestuur en openbare dienstverlening moeten snel een moderniseringsslag maken. Dat betekent meer dan een website de lucht inbrengen of het digitaal gaan klaarmaken van een paspoort. Het individu kan dankzij ICT veel aandacht krijgen in de zorg, het onderwijs, de manieren van besluitvorming, inburgering, buurtbeheer en sociaal beleid. De RMO ziet graag een olievlekwerking ontstaan van een aantal veelbelovende initiatieven.

Ook het gebruik van computer en internet stimuleren bij mensen met lage inkomens verdient navolging naar andere groepen: zoals chronisch zieken, gehandicapten, ouderen en langdurig werklozen. Extra aandacht is nodig voor het aanleren van structurele vaardigheden om te kunnen weten waarvoor een computer nuttig is. Vooral ouderen, lager opgeleiden en allochtonen blijven hier achter.

De RMO beveelt de oprichting aan van een maatschappelijk ICT expertise-centrum dat kennis verzamelt en initiatieven ondersteunt.

VER WEG EN DICHTBIJ
Over hoe ICT de samenleving kan verbeteren Advies van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling, Den Haag, 7 december 2000.

Noot voor redacties