BP-chauffeurs volgen training Defensief Rijden

Datum nieuwsfeit: 07-12-2000

7 DECEMBER 2000
BP-chauffeurs volgen bedrijfsspecifieke training Defensief Rijden bij Vakopleiding Transport en Logistiek

Het voorkomen van ongevallen is in het verkeer van groot belang, met name voor de mensen die elke dag op de weg zitten. De professionele beroepschauffeurs moeten immers onder steeds grotere druk en wisselende omstandigheden hun werk doen. Het verkeer wordt steeds intensiever, waardoor van beroepschauffeurs een defensieve rijstijl vereist wordt. Veiligheid staat bij zowel Vakopleiding Transport en Logistiek als bij energiemaatschappij BP hoog in het vaandel. Momenteel volgen alle 125 chauffeurs van BP die de bevoorrading van de benzinestations verzorgen een specifieke cursus Defensief Rijden met Vrachtwagens bij de Vakopleiding.

De Vakopleiding heeft de training Defensief Rijden, bedoeld voor vrachtwagen- en buschauffeurs, in samenwerking met The International Road Union (IRU) ontwikkeld. Defensief rijden houdt in: het voorkomen van ongelukken, het vermijden van fouten, rekening houden met fouten van anderen en rekening houden met weer- en verkeersomstandigheden. De training vindt plaats op de praktijklocatie bij het hoofdkantoor in Alphen aan den Rijn. De praktijk bestaat onder andere uit oefeningen op het manoeuvreerterrein en een praktijkrit. Naast de praktijkmodules heeft de training een theoriegedeelte.
Veilig op weg
Vakopleiding Transport en Logistiek en BP sponsoren bovendien beide het project ´Veilig op weg´. Dit samenwerkingsproject van transportondernemers is gericht op basisscholen en verkeersveiligheid in relatie tot vrachtwagens. Het project is een initiatief van de Kring van Jonge Ondernemers van Transport en Logistiek Nederland. BP wil ook haar chauffeurs beter bekend maken met deze actie. In de cursus Defensief Rijden, die de chauffeurs momenteel volgen bij de Vakopleiding, worden de chauffeurs extra gewezen op de specifieke gevaren met kinderen in het verkeer. Op deze manier wordt de actie 'Veilig op weg' een wisselwerking tussen kind en BP - tankauto chauffeur.

Meer informatie
Voor meer informatie over de opleidingen en cursussen van Vakopleiding Transport en Logistiek kunt u bellen met het gratis telefoonnummer 0800-1442 of kijkt u 24 uur per dag voor opleidingsinformatie op de internetsite www.vtenl.nl.