Ondernemers omarmen maatschappeljke belangen

W EN S

Ondernemers omarmen maatschappelijke belangen

::Herkströter: 'Bedrijven moeten een 'License to Operate' verwerven'

Amsterdam, 7 december; Ondernemingen worden bij het opstellen van hun beleid steeds vaker gedwongen rekening te houden met maatschappelijke belangen en de roep om duurzaamheid, zei een voormalig topman van de Koninklijke Shell/Groep donderdag.

In een inleiding tijdens de door W&S Transition- en Interimmanagement georganiseerde Winter Sessie, zei Professor Cor Herkströter dat ondernemingen in groeiende mate ter verantwoording worden geroepen over hun beleid door aandeelhouders, medewerkers, klanten, de media en autoriteiten. De prijs die betaald wordt voor 'fout' beleid, beleid dat niet genoeg rekening houdt met maatschappelijke verwachtingen, is sterk gestegen in de loop der jaren, aldus Herkströter. Het is daarom essentieel dat het bedrijfsleven hier rekening mee houdt bij het formuleren van doelstellingen en beleid.

Herkströter was tot 1998 Voorzitter van de Directie van Koninklijke Shell/Groep en de Koninklijke Nederlandsche Petroleum Maatschappij. Als Hoogleraar Internationaal Management aan de Universiteit van Amsterdam onderzoekt hij thans de kwanticeerbaarheid van economisch rendement, maatschappelijke acceptatie en duurzaamheid.

Deze drie principes zijn door toedoen van globalisering en de dominante rol van informatietechnologie een onlosmakelijk deel geworden van ondernemerschap. Deze verandering dwingt bedrijven om een 'license to operate te verdienen, of algemene aanvaarding van de bedrijfsactiviteiten en de manier waarop die uitgevoerd worden,' zei Herkströter. Hij onderstreepte dat wanneer ondernemingen zich deze principes eigen maken, zij de uitdagingen van de markt beter aan zullen kunnen gaan. Een onderneming die echter geen rekening houdt met zijn omgeving zal ondervinden dat het zich steeds moet verdedigen tegenover belanghebbenden en dat zijn reputatie er onder lijdt. Op zijn beurt heeft dit een negatief effect op de motivatie van medewerkers en lijdt tot een verminderd financieel performance.

(einde)

Noot voor redacties