EVP fractie houdt Politiek Bureau in Riga

Persbericht drs Wim van Velzen

EVP fractie houdt Politiek Bureau in Riga

Riga, 8 december 2000

De Letse regering heeft in korte tijd veel bereikt op de weg naar toetreding tot de Europese Unie, aldus vice-voorzitter Wim van Velzen tijdens een persconferentie aan het eind van het Politiek Bureau van de EVP fractie in Riga. Negen hoofdstukken EU-wetgeving zijn al afgesloten, zeven hoofdstukken staan nog open. Letland heeft een realistisch tijdpad voor ogen: zij denken zelf eind 2004, begin 2005 klaar te zijn voor toetreding.

Op de vraag wat het grootste obstakel op weg naar integratie is, antwoordde oud-premier Skele dat de administratieve capaciteit van Letland de zwakke schakel is. Ook uit het Voortgangsrapport van de Commissie blijkt dat de ambtenaren beter opgeleid moeten worden ter voorbereiding op de toepassing van de EU-wetgeving. Verder moeten vier grote staatsbedrijven nog geprivatiseerd worden en heeft Letland moeite met het overnemen van landbouw- en milieuwetgeving. Vooral dat laatste vormt een probleem omdat in Letland nog veel vervuiling is, een overblijfsel van de zware Russiche oorlogsindustrie.

Van Velzen sprak zijn bewondering uit voor het feit dat Letland in de tien jaar dat zij onafhankelijk is van Rusland al een normale relatie met Rusland heeft kunnen opbouwen. In Letland is 30%van de bevolking Russisch, maar deze minderheid zou beter geïntregreerd moeten worden in de samenleving. Deze integratie heeft twee kanten; zowel de letten als de russen moeten dit willen. Hierbij is het voeren van één gemeenschappelijk taal belangrijk, op dit moment spreekt iedereen russisch maar niet iedereen spreekt lets. Ook de uitwisseling van informatie is van essentieel belang, het is niet bekend in de EU welke inspanningen de Russische minderheid zelf doet ter verbetering van de integratie.

Al met al schat Van Velzen de kansen van Letland tot een snelle toetreding positief in. Dit komt omdat de EVP altijd een groot voorvechter is geweest van het beoordelen van elk kandidaatland op zijn eigen verdiensten, wat inmiddels is overgenomen door het Parlement en de Commissie. De indeling in twee groepen kandidaatlanden is afgeschaft wat betekent dat Letland eerder kan toetreden dan oorspronkelijk werd gedacht. De EVP fractie heeft als eerste gezegd dat de EU zelf in 2002 klaar moet zijn om in 2004 de eerste nieuwe lidstaten te kunnen opnemen.

Bij het Politiek Bureau waren onder andere aanwezig fractievoorzitter Pöttering, oud Commissievoorzitter Jacques Santer, voormalig premier van Letland Andris Skele, Minister van Financiën Berzins, minister van Economische Zaken Kalvitis en Minister van Binnenlandse Zaken Seglins.

Klik hier voor het programma van het Politiek Bureau van de EVP fractie in Riga

Klik hier voor het Voortgangsrapport 2000 van de Commissie over Riga

Klik hier om naar de pagina 'Wat is nieuw' te gaan