Actie ABVAKABO FNV tegen inkomensverlaging postbestellers

Datum nieuwsfeit: 08-12-2000
ABVAKABO FNV

PTT Post wil inkomen postbestellers verlagen, acties? (8 dec)

ABVAKABO FNV roept zn leden bij PTT Post op om de komende weken acties voor te bereiden. Aanleiding is het dreigend inkomensverlies voor de postbestellers. Dit wordt veroorzaakt doordat de werktijden van de bestellers veranderd worden, waardoor zij minder TOT (Toeslag voor het werken op Ongebruikelijke Tijdstippen) ontvangen.

Op dit moment is er sprake van een tijdelijke ontheffing waardoor de bestellers niet om zes uur, maar later met hun werk beginnen. De garantie voor het behoud van het inkomen uit TOT is op dit moment goed geregeld in een afspraak met de bonden.
De verlating van de aanvangstijden, die inmiddels al een keer verlengd is, dreigt nu permanent te worden, ondanks toezeggingen, dat het een tijdelijk verschijnsel is.
Het bedrijf wil nu overleg over de consequenties, waarbij wordt ingezet op het afschaffen van de financiële compensatie. Voor de bonden is dit een stap te ver: ze willen compensatie voor het dreigend inkomensverlies van de bestellers. Overigens is het niet de eerste keer dat de Post zich onttrekt aan afspraken met de bonden.

ABVAKABO FNV roept zn kaderleden bij PTT Post op om op korte termijn acties voor te bereiden. Dat is in deze drukke periode van het jaar voor de Post een unieke aangelegenheid. Nooit eerder heeft ABVAKABO FNV zijn leden in de drukke Kerst- en Nieuwjaarsperiode opgeroepen om acties voor te bereiden.

Vorige week al hebben bestellers uit het rayon Zaandam een petitie aangeboden aan de directeur van de BU Brieven, waarin ze eisen dat de oude werktijdenregeling gehandhaafd blijft. Vandaag is al een eerste stiptheidsactie gevoerd bij de post in Beverwijk.

Van de 35.000 bestellers hebben vele duizenden met deze verslechtering te maken. De verslechtering kan per maand oplopen tot ongeveer 160 gulden.