Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 08-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 8-12-2000
Politieberichten van 8/12 (07.00 uur t/m 13.00 uur)

Terschelling: mishandeling
Donderdag omstreeks 02.45 uur brak een vechtpartij uit in Oosterburen. Toen de politie ter plaatse kwam, was de vechtpartij reeds beëindigd en niemand had iets gezien of gehoord. Omstreeks 03.00 uur kwam er een melding binnen dat nu in Midsland gevochten zou worden. Ter plaatse werden een 34-jarige inwoner van Terschelling en zijn 35-jarige vrouw bij hun woning aangetroffen. Het bleek dat beiden waren geslagen en geschopt. De man was vrij zwaar gewond. Uit het onderzoek kwam naar voren dat beiden daarvoor ook betrokken waren geweest bij de vechtpartij in Oosterburen. De man had daarbij klappen opgelopen en was licht gewond. Bij hun woning werden zij opgewacht door twee inwoners van Terschelling, respectievelijk 24 en 21 jaar oud. De 34-jarige man werd o.a. met een honkbalknuppel geslagen. Ook de vrouw kreeg verschillende klappen. Wat de aanleiding tot de vechtpartijen is geweest, is nog niet duidelijk. De beide verdachten zijn vanmorgen, vrijdag 8 december 2000 omstreeks 08.30 uur in hun woningen aangehouden en zitten op dit moment nog vast. Het slachtoffer moest vandaag voor onderzoek naar het ziekenhuis in Harlingen. De politie Terschelling heeft de zaak in onderzoek.

Leeuwarden: vrouw lastig gevallen
Vrijdag omstreeks 04.25 was een 22-jarige inwoonster van Leeuwarden via de Korfmakersstraat Tweebaksmarkt en Droevendal op weg naar haar woning. Op het Droevendal kwam een man achter haar lopen, die haar op een gegeven moment vastpakte en haar mededeelde dat zij haar jas moest uittrekken. De vrouw antwoordde dat zij geen geld bij zich had. De man sloeg de vrouw daarop verschillende keren tegen het hoofd. De vrouw begon te gillen en toen vanaf de Tweebaksmarkt een getuige kwam aanlopen, liet de man haar los en rende weg. De getuige heeft de vrouw, die behoorlijk overstuur was, naar een vriendin gebracht. Het signalement van de man: lengte ongeveer 1.80 tot 1.85 meter, blank, kort donkerblond stekelig haar. De man droeg een halflange lederen jas met daaronder een lichtblauwe spijkerbroek. Een onderzoek in de omgeving leverde geen resultaat op.

Oosterwolde: inbraak auto`s
Afgelopen nacht werd ingebroken in drie personenauto`s, die geparkeerd stonden voor de flat aan de Kuunderhof. Bij één auto werd het portierslot vernield, terwijl bij de andere twee een ruit werd ingeslagen. Uit de auto`s werd geluidsapparatuur weggenomen. De eigenaren, allen woonachtig in Oosterwolde, hebben aangifte gedaan.

Sneek: winkeldieven aangehouden
De politie Sneek heeft ruim twee weken geleden een 37-jarige vrouw uit Bolsward en een 46-jarige man uit Burgum aangehouden voor grootscheepse winkeldiefstallen en heling. Het gaat daarbij om een bedrag van minstens 50.000 gulden, maar mogelijk zelfs een veelvoud daarvan. De vrouw heeft tot donderdag 7 december vast gezeten. De man zit nog vast.

Al enige tijd waren er vermoedens dat de vrouw haar huis vol had staan met gestolen goederen, maar door gebrek aan bewijs kon de vrouw niet worden aangehouden. Op 22 november zagen politiemensen een kleine vrachtauto voor de woning van de vrouw staan. Ze had vrijwel haar gehele inboedel ingeladen en - zo bleek later uit het verhoor ze was bezig te verhuizen. De vrachtauto was afgeladen met vermoedelijk gestolen goederen. De vrouw werd aangehouden en ingesloten. De inhoud van de vrachtauto werd in beslag genomen.

In de vrachtauto werd voor ongeveer 50.000 gulden aan gestolen goederen aangetroffen, voornamelijk sieraden, cosmetica, huishoudelijke artikelen en kleding (260 broeken, 230 T-shirts, 42 jassen, bijna 200 truien)
De vrouw wordt ervan verdacht zich veelvuldig aan winkeldiefstallen schuldig te hebben gemaakt. Daarbij werden voornamelijk winkels in Bolsward, Sneek en Burgum bezocht, maar ook andere plaatsen in Fryslân. Vaak pleegde zij de diefstal samen met een 46-jarige man uit Burgum. Op het moment van de aanhouding zou zij daar heen verhuizen. De man werd enkele dagen later aangehouden. Ook bleek dat zij zich schuldig hadden gemaakt aan heling.
De verdachten verklaarden dat zij regelmatig kleding opstuurden naar familieleden. De totale waarde van de gestolen en geheelde goederen is niet bekend. Vermoed wordt dat het een veelvoud is van de aangetroffen goederen. Inmiddels heeft een tiental winkeliers aangifte gedaan, maar het grootste deel van de gestolen goederen ligt nog in opslag bij de politie Bolsward. Winkeliers krijgen maandag 18 december de gelegenheid de gestolen goederen te bekijken. Mogelijk herkennen ze hun eigen spullen.
De vrouw is gisteren weer in vrijheid gesteld. De man zit nog vast maar komt vermoedelijk een dezer dagen weer vrij. Het onderzoek naar herkomst van de gestolen goederen en benadeelde winkeliers gaat door.

Voor de fotograferende pers bestaat de mogelijkheid om vanmiddag, tussen 14.00 en 17.00 uur, op het politiebureau van Bolsward opnames van de in beslag genomen goederen (3 garages vol) te maken.

Heerenveen: inbraak horecagelegenheid
Afgelopen nacht werd ingebroken in een horecagelegenheid aan de Dracht. De voordeur van het pand werd geforceerd. Uit de kassa werd het kleingeld weggenomen. Ook een aantal sloffen sigaretten, die achter de bar op een plank lagen werden meegenomen. De gokkasten werden opengebroken en het daarin aanwezige geld werd meegenomen. De eigenaar, een 39-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting en PR: 058 - 880 8272