Sauwens geen voorstander van veiligheidsschepen

AMBTENARENZAKEN EN SPORT

8 december 2000

Sauwens geen voorstander van veiligheidsschepen

In zijn slottoespraak op het congres van de Vlaamse juristenvereniging zei Johan SAUWENS dat de regionalisering van de gemeentewet een noodzakelijke voorwaarde is om te komen tot een optimale organisatie van het Vlaamse binnenlandse bestuur.
Het is de ambitie van de VU- minister al bij de overheveling van de gemeentewet in januari 2002 een ontwerp van Vlaams gemeentedecreet aan de Vlaamse regering te kunnen voorleggen.

In het gemeentedecreet moet plaats zijn voor verschillende elementen van bestuurlijke vernieuwing. Johan SAUWENS wil het voorzitterschap van de gemeenteraad toekennen aan een raadslid en de burgemeester rechtstreeks laten verkiezen. Die rechtstreekse verkiezing respecteert de wil van de kiezer beter en vermijdt een ingewikkelde benoemingsprocedure. De Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden meent dat de verbetering van het financieel statuut van de lokale mandatarissen in de toekomst met een vermindering van het aantal uitvoerende mandaten én een decumulatieregeling moet samengaan.

Johan SAUWENS verklaarde tevens dat het "gewapend bestuursrecht" in de Vlaamse gemeenten volop een kans verdient. Volgens de minister worden pv's vandaag te vaak door de parketten geseponeerd. Via de administratieve sanctie kunnen de gemeenten in de toekomst hun verordeningen afdwingbaar maken en zo op doeltreffende wijze alle vormen van plaatselijke overlast (sluikstorten, nachtlawaai, wildparkeren, hondenpoep.) tegengaan.
Niet alleen de parketten zijn overbevraagd, ook de politiediensten zelf. Daarom wil minister SAUWENS na de regionalisering ook de vaststelling van bepaalde inbreuken door gemeente- ambtenaren laten gebeuren.

Tot slot verklaarde de minister geen voorstander te zijn van het fenomeen van de veiligheidsschepenen. Dit leidt immers tot juridische onduidelijkheid over de bevoegdheidsafbakening van de burgemeester aan wie de ordehandhaving in de gemeente wettelijk is toevertrouwd.

INFO : Koen Jongbloet, woordvoerder van minister Sauwens Tel : (02)553 23 11