Nieuwe Daihatsu Young Recreational Vehicle

Daihatsu Persbericht

Vianen, 4 december 2000

Nieuw Daihatsu 'young' RV, ruim en sportief

De nieuwe 'Young' RV staat vanaf 8 december a.s. bij de Daihatsu dealer in de showroom. Met deze nieuwkomer heeft Daihatsu een combinatie weten te vinden van ruimte en sportief design. De 'Young' RV oftewel YRV (Young Recreational Vehicle) is een auto voor niet alleen jonge mensen, maar vooral mensen die zich jong voelen. Als krachtbron heeft de YRV de inmiddels bekende 1.3 16V twincam DVVT motor meegekregen. Een motor die niet alleen krachtig is, maar zeker ook zuinig. Kortom de nieuwe 'Young' RV: ruim, sportief en functioneel.

Exterieur

De YRV heeft een stijlvolle vorm, die sportiviteit en ruimte combineert. De stijl is gebaseerd op een dubbele wigvorm, met contouren van een lijn omhoog vanaf de voorruit rond de ruit van het voorportier naar het dakpaneel. Een tweede karakteristieke lijn loopt vanaf het achterportier naar de achterkant van de auto. Optioneel is de 'Young' RV leverbaar met een panoramadak. De voorruit loopt dan hoog door in het dak. Aan de voorkant is de YRV voorzien van een sportieve in de voorspoiler geïntegreerde grille. Ook de strak voorgegeven koplampen bepalen mede het indringende vooraanzicht van de 'Young' RV. Tenslotte geven de driehoekige achterlichtunits en de dikke achterbumper de auto een geheel eigen uiterlijk. Door de aërodynamische vormgeving heeft de YRV ondanks zijn grotere hoogte een luchtweerstand die gelijk is aan die van bijvoorbeeld een Daihatsu Sirion. Daihatsu probeert met de 'Young' RV mensen aan te spreken, die een sportieve auto willen hebben die ook voldoende ruimte biedt. Kortom mensen die ruimte niet ten koste van de rijkwaliteiten willen laten gaan.

Interieur

De auto is voorzien van een eigentijds dashboard met moderne ronde lijnen en kleurrijke meters. Dit alles uitgevoerd in diverse tinten en kunststofsoorten. Met een hoogte van 1550 mm heeft de 'Young' RV een zeer ruim interieur.

De achterstoelen zijn hoger geplaatst dan de voorstoelen, wat we een tribune opstelling noemen. Door deze opstelling gecombineerd met de panoramaruit biedt de 'Young' RV voor zowel de bestuurder als de passagiers een perfect zicht. In de twee meest luxe modellen zijn tevens zijn de achterstoelen 150 mm in lengterichting verstelbaar, wat extra beenruimte voor de achterpassagiers of extra bagageruimte oplevert. Ook het in- en uitstappen gaat gemakkelijk door de hoge zit en de standaard 4 portieren.

De achterstoelzitting kan verwijderd worden en de achterstoelleuning neergeklapt. Vanaf de YRV 1.3 16V VTi kan de achterbankzitting en achterbankleuning zelfs in twee delen worden versteld. Hierdoor zijn vele variaties mogelijk zijn. In de auto vindt u vele opbergmogelijkheden van portiervakken tot opbergvakken in de bagageruimte. Dit alles maakt de 'Young' RV zeer functioneel.

Motor

De 'Young' RV 1.0 STi is voorzien van de 1.0 12V DVVT ecomotor, welke garant staat voor een zeer zuinig brandstofverbruik (1:17,9 km - 5,6 liter/100km, 1999/100/EG gecombineerd). De meeste 'Young' RV's hebben standaard de krachtige en zuinige 1.3 16V twincam DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) motor. Deze motor heeft het karakter van een 1.5 liter en levert een vermogen van 64 kW/87 pk bij 6000 tpm en een maximale koppel van 120 Nm reeds bij 3200 tpm. Het mooie van deze motor is dat hij genoeg dynamiek in zich heeft om pittig te kunnen rijden en daarnaast ook nog eens zeer zuinig te zijn. Met een gecombineerd verbruik van 6.0 liter benzine op 100 km (1:16,7 - 1999/100/EG) is het de zuinigste motor in zijn klasse.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid gooit de 'Young' RV hoge ogen. Naast een kooiconstructie, veiligheidsbalken in de portieren en krachtbegrenzende gordelspanners is de YRV ook standaard voorzien van twee vóórin gemonteerde airbags. De S-uitvoering is standaard zelfs voorzien van 6 airbags. Naast de twee standaard airbags heeft deze ook side-airbags en uniek in het segment de zogenoemde gordijn airbags. Deze gordijnachtige airbags, boven de voorportieren en in de B-stijl, beschermen de personen ter hoogte van borst en hoofd en verhogen de passieve veiligheid. Verder kan de 'Young' RV uitgerust worden met ABS met EBD ('Electronic Brake-force Distribution'/electronisch instelbare onafhankelijke remdrukregeling). Het EBD is een veiligheidsmaatregel die overbrenging van kracht tussen de voor en achterremmen elektronisch aanpast aan de belading. Wanneer er achter in de auto personen zitten verhoogd de EBD de remkracht op de achterwielen, waardoor de remafstand wordt geminimaliseerd. Bij de YRV 1.3 16V S wordt in geval van een aanrijding niet alleen de brandstoftoevoer afgesloten, maar ook de interieurverlichting en waarschuwingslichten geactiveerd en ontgrendelen de deuren automatisch. Er is bij de YRV niet alleen gedacht aan de veiligheid voor de inzittenden maar ook aan de veiligheid van voetgangers. Het motorsubframe en de voorkant van de carrosserie zijn voorzien van extra energieabsorberende delen om zo de impact bij een aanrijding te verkleinen.

Stuurtiptronic

De 'Young' RV heeft standaard een handgeschakelde 5 versnellingsbak. Daarnaast kan men optioneel kiezen voor een volledig automatische transmissie voorzien van een 4 traps automaat met een brandstofbesparend lock-up systeem. Daarnaast is er ook een automatische transmissie met het unieke stuurtiptronic-systeem leverbaar. Met stuurtiptronic schakelt men op het stuur en kan de berijder beide handen aan het stuur houden. Door middel van het indrukken van een + of - knop schakelt de transmissie op of terug.

Uitvoeringspecificaties

De 'Young' RV is leverbaar in vier uitvoeringen namelijk de YRV 1.0 12V STi en de YRV 1.3 16V in de XTi, VTi en S uitvoering. De YRV is standaard al compleet te noemen. Elke YRV uitvoering heeft twee airbags, brandstoftoevoerafsluiting bij een aanrijding, voetgangerveiligheidsvoorzieningen, opklapbare en uitneembare achterbankzitting, neerklapbare achterbankleuning, anti-verblindingsspiegel, bekerhouders, elektrisch bedienbare ramen vóór, diverse opbergvakken, speakers links en rechts op het dashboard, volledig stoffen bekleding, achterruitwisser/-sproeier, bumpers in de kleur van de carrosserie, twee dagtellers en de kilometerstandteller digitaal en een toerenteller.

Extra uitrusting YRV 1.3 16V XTi: naast de standaard 1.3 16V DVVT motor is deze uitvoering uitgerust met elektrisch bedienbare buitenspiegels, chroomkleurige accenten rondom versnellingsbakhoes en versnellingspook, stuurbekrachtiging, antenne op het dak geplaatst, brede 165/65R14 banden en wieldoppen.

Extra uitrusting YRV 1.3 16V VTi ten opzichte van de XTi: achterbankzitting en -leuning in delen uitneembaar of verstelbaar, afdekplaat reservewiel met extra opbergvakken, asbak voorin verlicht, console met asbak achterin, deurbekleding met stofinleg, handgrepen achterin, hoofdsteunen achter, hoofdsteunen met stof bekleed, klokje analoog, make-up spiegels links en rechts, sportief stuurwiel met leermotief, achterlichtunits met rood knipperlicht, 175/60R14 banden, buitenspiegels en deurgrepen in de kleur van de carrosserie.

Extra uitrusting YRV 1.3 16V S ten opzicht van de VTi: bagageruimte afdekhoes, zitting bestuurdersstoel verstelbaar, centrale deurvergrendeling op afstand bedienbaar, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, omlijsting meters in grijs gespoten, side airbags + gordijnairbags, speakers in de achterportieren, sportstoelen met bekleding in twee kleuren grijs, achterklepspoiler met remlicht, sideskirts, safety pakket en een sportief uitlaateindstuk met grotere diameter.

Prijzen:

YRV 1.0 12V STi Fl. 26.995,=
YRV 1.3 16V XTi Fl. 28.995,=
YRV 1.3 16V VTi Fl. 30.995,=
YRV 1.3 16V S Fl. 33.595,=

Opties:

- Mica-/metalliclak Fl. 795,=

- Automaat (1.3) Fl. 2.995,=

- Automaat + stuurtiptronic (1.3) Fl. 3.595,=
- Panoramadak + LM velgen (1.3) Fl. 3.595,=
- Panoramadak (1.3) Fl. 2.200,=

- ABS (1.3) Fl. 1.695,=

- Airconditioning (1.3) Fl. 2.395,=

Ook de 'Young' RV voldoet aan de hoge kwaliteitseisen die je van een Japans product mag verwachten. Daarom geeft Daihatsu ook op de YRV 3 jaar fabrieksgarantie, 3 jaar lakgarantie en 6 jaar carrosseriegarantie.

Daihatsu Holland B.V.
Witboom 2