AKADO FNV sluit principeakkoord met DAG Friesland

Datum nieuwsfeit: 08-12-2000
FNV

Principeakkoord sociaal plan DAG Friesland
Regio Noord - (groningen@fnv.nl)

ABVAKABO FNV heeft een principeakkoord gesloten over een sociaal plan met de directie van de stichting DAG Friesland. De stichting organiseert dienstverlening voor verstandelijk gehandicapten. Er werken ruim 800 werknemers. Het sociaal plan is gesloten met het oog op de grote veranderingen in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Het sociaal plan, dat tot 1 januari 2006 loopt, moet de nadelige gevolgen van organisatiewijzigingen opvangen.

Inhoud sociaal plan
DAG Friesland exploiteert in Friesland een groot aantal woon- en dagbestedingvoorzieningen voor verstandelijk gehandicapten. Er werken ruim 800 werknemers. In het sociaal plan is onder meer opgenomen:
= een werkgelegenheidsgarantie (geen gedwongen ontslagen bij organisatiewijzigingen) een zorgvuldige (her)plaatsingsprocedure,
= reis- verhuis- en studiekostenvergoedingen voor werknemers die van functie of standplaats veranderen, = mobiliteitsmaatregelen
= en een bezwarencommissie waar werknemers terechtkunnen als hun (rechts)positie en belangen worden aangetast.

Waarborgen
ABVAKABO FNV is tevreden met het behaalde resultaat. Met name de werkgelegenheidsgarantie en de lange looptijd van 5 jaar biedt de werknemers ook op middellange termijn waarborgen en zekerheid. Het sociaal plan geldt voor alle organisatiewijzigingen bij DAG Friesland (waaronder reorganisaties, fusies, verplaatsing van voorzieningen, opheffing van functies, enz.). Het sociaal plan wordt in de tweede week van januari aan de leden voorgelegd. De leden besluiten dan of het principeakkoord kan worden omgezet in een definitief sociaal plan.

Goede sfeer
Over het sociaal plan is meer dan een jaar gesproken met DAG Friesland. ABVAKABO FNV en de ondernemingsraad wilden een goed sociaal plan. Dit omdat de zorg voor verstandelijk gehandicapten, en daardoor ook de organisatie van DAG Friesland, sterk verandert. Door directiewisselingen hebben de onderhandelingen lange tijd stilgelegen. Met de in juni aangetreden nieuwe directeur is dit najaar in vlot tempo en in goede sfeer het principeakkoord tot stand gekomen.

Nadere informatie:
William Moorlag, bestuurder ABVAKABO FNV regio Noord Tel. 050 - 5240101 (W), 06 - 51218417 (M), 0595 - 442686 (T)

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/noord.