Postbodes bereiden acties voor

FNV

Afbeelding

Postbodes bereiden acties voor
ABVAKABO FNV roept zn leden bij PTT Post op de komende weken acties voor te bereiden. Aanleiding is een dreigend inkomensverlies voor de postbestellers, dat kan oplopen tot 160 gulden per maand. Oorzaak is een voorgenomen verandering van werktijden van de bestellers. Daardoor ontvangen zij minder toeslag voor het werken op ongebruikelijke tijdstippen (TOT).

Momenteel is er sprake van een tijdelijke ontheffing. Daardoor beginnen de postbodes niet om zes uur, maar later met hun werk. De verschuiving naar latere aanvangstijden die inmiddels al een keer verlengd is, dreigt nu permanent te worden.
Het bedrijf wil nu overleg over de consequenties. Daarbij zet PTT Post in op het afzien van financiële compensatie. Voor ABVAKABO FNV is dit een stap te ver: de bond wil een tegemoetkoming voor het dreigend inkomensverlies van de bestellers.

Actievoeren is in deze drukke periode van het jaar een unieke aangelegenheid. Nooit eerder riep ABVAKABO FNV zijn leden in de Kerst- en Nieuwjaarsperiode op om acties voor te bereiden. Vorige week al hebben bestellers uit het rayon Zaandam een petitie aangeboden aan de directie. Vandaag is al een eerste stiptheidsactie gevoerd bij de post in Beverwijk.

8 december 2000