Goede vooruitzichten voor de 'intelligente autoband'

Datum nieuwsfeit: 08-12-2000
Siemens

ZT 200009.012

Den Haag, vrijdag 8 december 2000

Goede vooruitzichten voor de "intelligente autoband"

Het intelligente autobandproject dat vorig jaar werd aangekondigd, verloopt voorspoedig. Eerste tests met echte banden tonen aan, dat SAW-sensoren in het materiaal van de band heldere, reproduceerbare informatie opleveren.

Siemens werkt bij het project samen met de firma Continental en de TU Darmstadt. Doel van het project is het via verschillende sensoren registreren van banddruk, temperatuur en weerstand met het wegdek tijdens het rijden. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt voor de ontwikkeling van rij-informatiesystemen en regelsystemen voor aandrijving, rij- en remstabiliteit. Dit resulteert in een grotere veiligheid, meer rijcomfort, lager brandstofverbruik, langere levensduur van de band en hierdoor ook een geringere belasting van het milieu.

Als sensoren worden zogenoemde SAW-bouwstenen toegepast, die op afstand kunnen worden bediend en die geen batterijen of andere directe elektrische spanning nodig hebben. Aangezien de sensoren slechts enkele grammen wegen en zeer robuust zijn, kunnen ze direct in het bandmateriaal worden gevulkaniseerd waardoor ze de gegevens letterlijk ter plaatse registreren.

De sensoren functioneren volgens het piëzo-elektrisch effect en bestaan in de regel uit kwartsplaatjes van slechts enkele millimeters, waarop flinterdunne aluminiumstructuren voor de identificatie van de afzonderlijke sensoren zijn aangebracht.

Een mobiel SAW- sensorensysteem bestaat uit een bedieningscomponent en een SAW-sensor. De bedieningscomponent zendt eerst een energie-impuls uit via een antenne. De sensor ontvangt deze impuls via zijn eigen antenne en converteert de impuls in een akoestische oppervlaktegolf. Deze golf loopt vervolgens enkele microseconden lang over het oppervlak van de sensor en wordt daarbij door reflectorstructuren gemoduleerd. De looptijd van het signaal is onder andere afhankelijk van de temperatuur en de rek in de sensor en wordt gebruikt als het eigenlijke meetsignaal. Vervolgens wordt de akoestische golf weer geconverteerd naar een elektrisch signaal en via de antenne verzonden. De bedieningscomponent ontvangt deze echo" en berekent hieruit het meetsignaal voor de verdere verwerking. De impuls van de bedieningscomponent functioneert dus zowel als informatiemedium en als enige energieverzorging van de sensor.

De Siemens-sensoren zijn bij Continental in een standaardband ingevulkaniseerd en op de bandentestbank van de TU Darmstadt onder verschillende omstandigheden getest. Hierbij moesten de sensoren ook onder de meest extreme omstandigheden blijven functioneren. Op de testbank werden banddruk, asbelasting en overige belangrijke parameters gevarieerd. De analyse van de sensorsignalen geeft duidelijk aan, dat met SAW-sensoren belangrijke informatie kan worden gewonnen vanaf het loopvlak van de band.

Parallel aan de doorgevoerde rijtests worden de afzonderlijke systeemcomponenten momenteel verder ontwikkeld voor gebruik in personenvoertuigen.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325, e-mail: (bernard.bos@siemens.nl)

Voor alle Siemens persberichten zie: www.siemens.nl/persinfo