Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie over denkvaardigheid allochtone leerlingen

Datum nieuwsfeit: 08-12-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Universiteit van Utrecht

8 december 2000

Promotie: Inductive reasoning in primary education. Measurement, teaching, transfer.

Mw.drs. E. de Koning, Sociale Wetenschappen 10:30 uur

Promotores: Prof.dr. A. Vermeer, Prof.dr. K. Sijtsma (KUB)

Leerkrachten kunnen de inductieve denkvaardigheid van hun allochtone leerlingen vergroten met een nieuw ontwikkeld lesprogramma. Het nieuwe lesprogramma van Els de Koning maakt leerlingen bewust van het inductieve denken. Inductief denken is, als motor van de ontwikkeling, de basis voor veel schoolprestaties van leerlingen. Leerlingen waarvan de inductieve denkvaardigheid verbetert, kunnen bijvoorbeeld beter begrijpend lezen. Leerlingen, die gedurende één schooljaar participeren in het nieuwe lesprogramma, scoren beter op tests dan ongeoefende leerlingen. Leerlingen, die zowel in groep 3 als in groep 4 het lesprogramma volgen, scoren beter op de tests voor inductief denken en begrijpend lezen. Het blijkt dat het herhaald onderwijzen van de inductieve redeneerprincipes de beste resultaten sorteert.

Gewijzigd:Vrijdag, 23 november 2000 Johan Vlasblom

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie