Obelisk IJmond door Noord-Hollands landschap gerestaureerd

Datum nieuwsfeit: 08-12-2000
Onthulling op vrijdag 8 december
OBELISK DOOR NOORD-HOLLANDS LANDSCHAP IN ERE HERSTELD

IJMOND - De Stichting het Noord-Hollands Landschap is niet alleen een natuurbeschermingsorganisatie. Het is evenzeer een club die de cultuurhistorische waarden van landschappen tracht te bewaren. Vanwege die laatste doelstelling heeft Het Noord-Hollands Landschap vijf lunetten in Beverwijk in beheer. De obelisk van lunet nummer 14 is ter ere van het 200-jarig bestaan van de Stelling van Beverwijk, door de stichting compleet gerestaureerd. De onthulling van dit monument dat aan de oorlog van 1799 herinnert, vindt plaats op vrijdag 8 december.

Lunetten, ook wel batterijen genoemd, zijn in feite aarden wallen. In de Napoleontische tijd werden tussen de duinen bij Wijk aan Zee en het toenmalige Wijkermeer 26 van deze wallen opgeworpen. Ze dienden ter verdediging van aanvallen vanaf het noorden. Een beetje mosterd na de maaltijd, want dit idee werd ingegeven door de bloedige Slag bij Castricum in 1799, toen de Bataafse republiek werd aangevallen door Russen en Engelsen. Om herhaling van soortgelijke veldslagen te voorkomen werd deze zogenoemde Stelling van Beverwijk opgeworpen. Voor gevaar vanuit het noorden hoefde men na de voltooiing in 1800 echter niet meer te vrezen.

De lunettenlinie werd aan haar lot overgelaten. De Duitse bezetter heeft er tijdens de Tweede Wereldoorlog nog dankbaar gebruik van gemaakt, maar verder is er niet meer naar de stelling omgekeken. Sterker: een flink aantal lunetten is afgegraven om plaats te maken voor tuinbouw en woningen. In totaal zijn er zeven bewaard gebleven. Sinds 1991 heeft het Noord-Hollands Landschap vijf lunetten in erfpacht. Omdat de grond waarop deze lunetten staan ook weer is verpacht, kan de stichting hier niet al haar idealen verwezenlijken. Graag zou het Noord-Hollands Landschap de lunetten op termijn in oude glorie herstellen en een aantal voet- en wandelpaden aanleggen om de geinteresseerde aan de hand van het landschap de cultuurhistorie te laten ontdekken.

Voorlopig is de stichting begonnen met de restauratie van de obelisk die aan de Beverwijkse Creutzberglaan staat ter nagedachtenis aan de 'Vergeten oorlog' van 1799. Het staat er weer blinkend bij. Ook de tekst is weer te lezen: Si vis Pacem Para Bellum. Vertaald staat hier: Wilt u vrede, bereidt u dan voor op de oorlog.De ? 60.000,- die voor de restauratie nodig was is opgebracht door het PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland, IJmond IJzersterk, de Nationale Postcode Loterij, Monumentenzorg en de leden van Het Noord-Hollands Landschap.
Loco-burgemeester J.W. Bakker onthult de obelisk op vrijdag 8 december.

Uitnodiging

U bent van harte welkom om aanwezig te zijn bij de onthulling. We beginnen om 14.30 uur in het Stadskantoor van de Gemeente Beverwijk. Rond 15.15 uur vertrekken we per bus naar de Lunet. Ter plekke zijn (zeer waarschijnlijk) Highlanders aanwezig. Schotse troepen die 201 jaar geleden bij de Slag bij Castricum betrokken waren.

Voor nadere inlichtingen over bovenstaand persbericht kunt u contact opnemen met Johan Stuart, 0251-362 747 of mobiel 06 53129644. Castricum, 1 december 2000. E-mail: (nhl@tref.nl)