Politiebericht Groningen

Vrijdag 8 december 2000

Dagelijkse berichten regio Groningen

Appingedam: motorrijder gewond
Een 36-jarige motorrijder uit Groningen raakte gisteravond gewond toen hij op de Provincialeweg in Appingedam in botsing kwam met een snorfietser, een 18-jarige inwoonster van Appingedam. De vrouw reed vanaf het stationsplein de weg op en verleende daarbij geen voorrang aan de motorrijder. De motorrijder is met enkele botbreuken overgebracht naar het ziekenhuis.

Appingedam: jonge autokraker aangehopuden
Een 14-jarige knaap uit Appingedam is gistermiddag in zijn woonplaats aangehouden, nadat hij in een geparkeerde auto aan de Burgemeester L van Aduardstraat had ingebroken. Een getuige had hem zien inbreken en achtervolgde hem toen hij er vandoor ging. Even verderop ontdekte hij de jongen in de bosjes, waarna hij hem aanhield. De politie heeft de jongen voor nader onderzoek ingesloten.

Delfzijl: gewapende overval, politie zoekt getuigen De politie is op zoek naar getuigen die iets meer kunnen zeggen over de gewapende overval die gistermiddag op een frietkraam aan het Zwet in Delfzijl plaatsvond. De dader stapte omstreeks 15.30 de kraam binnen en bedreigde de vrouwelijke bediende met een pistool. Hij eiste geld, waarna hij de dagopbrengst, een paar honderd gulden, meenam. Hij verdween vervolgens op een opvallend blauw geverfde opoefiets uit het zicht. De man was ongeveer 1.80 m lang, had een smal postuur. Hij droeg een blauwe jas met rode biezen op de mouwen. Zij die omstreeks genoemde tijd iemand op een dergelijke fiets hebben zien rijden of iets meer over de overval te melden hebben worden verzocht contact op te nemen met de politie in Delfzijl tel 0900 8844.

Opende: inbraak; 3500 aan sinterklaascadeautjes weg Bij een inbraak in een woning aan de Peebos in Opende zijn woensdag voor ongeveer 3500 gulden aan sinterklaascadeautjes meegenomen door de dader of de daders. De bewoners die gedurende de avonduren afwezig waren constateerden bij thuiskomst dat er enkele lege dozen in de tuin lagen. Nader onderzoek leerde dat de hele voorraad sinterklaascadeaus voor de vele kinderen en kleinkinderen was verdwenen. Tevens was de stereocombinatie verdwenen. Men is binnengekomen door de zijdeur van de woning open te breken. De gedupeerde familie heeft aangifte gedaan bij de politie.

Winschoten: fietser gewond
Een24-jarige fietser uit Blijham is gistermorgen ernstig gewond geraakt toen hij bij het oversteken van de Oostelijke Rondweg in Winschoten werd geschept door een personenauto, bestuurd door een 56-jarige inwoonster van Vriescheloo. De fiietser stak ter hoogte van het benzinestation de weg over en reed daarbij vermoedelijk door rood licht. De door het groene licht rijdende bestuurster van de personenauto kon door het plotseling oversteken een botsing niet meer voorkomen. De fietser is met diverse botbreuken opgenomen in het ziekenhuis in Groningen.

Noordhorn: autos zwaar beschadigd bij botsing
Twee personenautos raakten gistermorgen zwaar beschadigd toen ze op de Friesestraatweg bij Noordhorn met elkaar in botsing kwamen. De beide bestuurders, een 67-jarige inwoner van Grijpskerk en een 56-jarige dorpsgenoot bleven daarbij ongedeerd. De botsing ontstond toen de 67-jarige zijn auto wilde keren op de weg. Hij zag daarbij de vanuit de richting Grijpskerk komende andere auto over het hoofd. Deze reed vervolgens frontaal op de linkerzijkant van de kerende auto. Beide autos zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd. Het verkeer is enige tijd gestremd geweest.

Groningen: openlijke geweldpleging
De politie heeft vannacht in de Poelestraat in Groningen een 53-jarige man en een 31-jarige man, beiden uit Groningen aangehouden voor openlijke geweldpleging. De verdachte vielen zonder enige aanleiding twee andere Groningers, 19 en 21 jaar, aan. Daarbij werd door de 53-jarige verdachte met een ketting geslagen tengevolge waarvan het 19-jarige slachtoffer een hoofdwond opliep. Op aanwijzing van de slachtoffers konden de verdachten worden aangehouden. Ze zijn ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Groningen: baldadigheid
Wegens het plegen van baldadigheid heeft de politie vannacht op het Gedempte Zuiderdiep in Groningen een 24-jarige man uit Vlaardingen aangehouden. Surveillerende politiemensen zagen dat de man een aantal langs het Zuiderdiep gestalde fietsen omver trapte. Hij is na verhoor op het politiebureau met een proces-verbaal voor baldadigheid heengezonden.

Groningen: automobilist aangehouden
Een 31-jarige automobilist uit Haren is vannacht door de politie aangehouden aan de Oosterkade in Groningen. Politiemensen die op het Zuiderdiep bezig waren met het opnemen van een aanrijding met lichte materiele schade, zagen dat de automobilist met zijn auto met hoge snelheid vanuit de richting Hereplein het Zuiderdiep opreed. Hij vloog daarbij bijna uit de bocht maar wist de auto via een manoeuvre over het trottoir nog net onder controle te houden. Op het Zuiderdiep negeerde de man een stopteken en reed weg in de richting van het Kattendiep. Na een korte achtervolging kon de man aan de Oosterkade worden aangehouden. Hij bleek onder invloed van alcohol te verkeren. Bij de ademanalyse werd 1.8 promille alcohol gemeten. De man is na verhoor heengezonden met een dagvaarding. Zijn rijbewijs is door de politie ingevorderd. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt voor rijden onder invloed en diverse verkeersovertredingen. Daarnaast kreeg hij nog twee bekeuringen omdat zijn auto niet verzekerd en niet APK-gekeurd bleek te zijn.

Groningen: valse naam
Toen hij gisteravond op de Diamantlaan in Groningen een bekeuring kreeg voor het fietsen zonder licht gaf een 15-jarige jongen uit Groningen een valse naam op aan de politieman die hem bekeurde. Hij werd meegenomen naar het politiebureau en na het opmaken van bekeuringen voor rijden zonder licht (fl. 50,-) en het opgeven van een valse naam (fl. 120,-) is de knaap aan zijn moeder overgedragen.

Groningen: fietsster aangehouden
In de Zwanestraat in Groningen heeft de politie gistermiddag een 41-jarige vrouw uit Groningen aangehouden. De vrouw kreeg een bekeuring tijdens een controle op het fietsen in het voetgangersgebied van de Zwanestraat. Ze weigerde echter haar volledige personalia op te geven. De vrouw is meegenomen naar het politiebureau. Ook daar bleef ze weigeren haar volledige naam op te geven. Uiteindelijk bleek ze bereid haar gegevens op te schrijven. Ze is daarna heengezonden met een boete van 50 gulden voor het rijden in het voetgangersgebied en een bekeuring van 120 gulden voor het weigeren op te geven van haar volledige personalia.

Groningen: man aangehouden
Een 31-jarige man uit Groningen is gistermorgen door de politie aangehouden in de Turftorenstraat in Groningen. De had kort daarvoor een aantal vernielingen gepleegd in een gebouw van een hulpverleningsinstelling aan het Akerkhof in Groningen. Om onbekende redenen kreeg de man in het pand onenigheid met een medewerkster van de instelling. Hij sloeg daarbij asbakken, suikerpotje en brandende waxinelichtjes van een tafel af. De medewerkster (54) werd daarbij geraakt en liep lichte, door heet kaarsvet veroorzaakte, brandplekken in het gezicht op. De verdachte verliet daarop het pand en vernielde in de hal van het gebouw nog een publicatiebord en een bloembak. Hij is na aanhouding ingesloten.

Groningen: fietsster gewond bij ongeval
Bij een verkeersongeval op de Paterswoldseweg in Groningen is gistermorgen een 22-jarige vrouw uit Groningen gewond geraakt. De vrouw werd op de kruising met de Muntinglaan aangereden door een 27-jarige automobilist uit Groningen die haar geen voorrang verleende. De vrouw kwam te vallen en is met hoofdletsel naar een ziekenhuis gebracht.

Groningen: man vuurwapen in trein
De spoorwegpolitie heeft gistermiddag een 24-jarige man uit Delfzijl aangehouden. De man zat in de trein van Delfzijl naar Groningen en werd opgepakt na een bij de politie binnengekomen tip over mogelijk vuurwapenbezit. Bij onderzoek door de spoorwegpolitie bleek de man inderdaad in het bezit te zijn van een geladen pistool. Hij is overgebracht naar het politiebureau en ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Inlichtingen, afdeling Communicatie, 0900 - 8844