Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Tekst NOS 'gesprek met minister-president' Nederland 3

Datum nieuwsfeit: 09-12-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Ministerie van Algemene Zaken
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van Algemene Zaken


1red8859
8-12-2000, NOS, Gesprek met de minister-president, N.3, 22.57 uur

VICE-PREMIER JORRITSMA, NA AFLOOP VAN DE WEKELIJKSE

MINISTERRAAD, OVER DE BENOEMING VAN DE NIEUWE BURGEMEESTER

VAN AMSTERDAM, OVER RUIMTE VOOR EXTRA UITGAVEN EN HET

SPITSTARIEF

MINGELEN:
De heer Dijkstal heeft het kabinet opgeroepen om de heer Cohen niet te benoemen tot burgemeester van Amsterdam, alhoewel hij één staat op de voordracht. Wat vindt u van die oproep?

JORRITSMA:
Het lastige is dat wij in het kabinet nog geen voordracht voor de opvolging van de burgemeester van Amsterdam hebben gehad. Ik heb begrepen uit de woorden van de minister-president dat we die volgende week zullen krijgen. Op dat moment zullen wij moeten afwegen wie wij tot burgemeester van Amsterdam willen benoemen.

MINGELEN:
Maar vindt u het niet uitzonderlijk dat de fractievoorzitter van de VVD zich zo openlijk in die discussie mengt?

JORRITSMA:
Ik geloof niet dat hij het over de burgemeester van Amsterdam heeft, maar meer over de staatssecretaris.

MINGELEN:
Hij wil hem graag houden in Den Haag. Dat is het punt?

JORRITSMA:
Dat is wat ik eruit gelezen heb, eruit gehoord heb. Wij zullen zien volgende week.

MINGELEN:
Zegt het iets over de verhouding tussen PvdA en VVD dat het zo speelt?

JORRITSMA:
Ik geloof wel dat daar door de heer Dijkstal enige opmerkingen over gemaakt zijn. Dus misschien dat het een rol speelt, maar ik geloof eerlijk gezegd nog meer dat het in dit geval echt alleen maar daarover gaat.

MINGELEN:
Ik vraag het aan u. Het is niet in het kabinet aan de orde, maar u bent als vice-premier ook verantwoordelijk voor de goede verhoudingen. Er wordt meer in de VVD geklaagd over dat die PvdA maar alles regelt met benoemingen. Herkent u die klacht?

JORRITSMA:
Dat hoor je af en toe. Of het altijd waar is is een tweede.




MINGELEN:
Maar herkent u die klacht?

JORRITSMA:
Ik herken de klacht.

MINGELEN:
Doet u er wat aan?

JORRITSMA:
Ga daar nu maar van uit, ja.

MINGELEN:
Wat doet u daar dan aan?

JORRITSMA:
Dat zou u graag willen weten.

MINGELEN:
Ik vraag het u.

JORRITSMA:
Wacht u maar eens af, zou ik zeggen.

RUIMTE VOOR EXTRA UITGAVEN

MINGELEN:
Op een ander punt was deze week ook even de verhouding PvdA-VVD in de figuur van minister Zalm en PvdA-fractievoorzitter Melkert...De PvdA-fractievoorzitter wil af van de Zalm-norm en strikte financiële beperkingen van de uitgaven. Hij had het voorgesteld en minister Zalm reageerde nog al boos. Heeft u het daar nog over gehad?

JORRITSMA:
Daar hebben we het vandaag niet over gehad, maar ik ga er vooralsnog van uit dat als je met zijn drieën afspraken hebt neergelegd in het regeerakkoord, dat je dan gezamenlijk tot de conclusie moet komen of je aan het regeerakkoord iets wilt veranderen of niet en ik geloof niet dat er bij de VVD grote warmte en belangstelling is om het regeerakkoord op dit onderwerp te veranderen.

MINGELEN:
Dat geldt dan ook voor u?

JORRITSMA:
Dat geldt zeker voor mij. Ik vind het de kern van het regeerakkoord.

MINGELEN:
Dus daaraan valt eigenlijk niet te tornen?




JORRITSMA:
Nee, ik geloof ook niet dat het nodig is. Ik denk dat we volgend jaar de dingen die we moeten doen heel goed kunnen doen. Het gaat natuurlijk om `is er volgend jaar voldoende ruimte om aan belangrijke maatschappelijke wensen tegemoet te komen'. Ik hoop dat we daar in goed overleg toch wel uit moeten komen.

MINGELEN:
Met handhaving van die Zalmnorm?

JORRITSMA:
Met handhaving van de strikte scheiding tussen uitgaven en inkomsten en als we dat de Zalmnorm moeten noemen, dan vind ik dat prima, maar het is gewoon een afspraak in het regeerakkoord, waar niet alleen minister Zalm verantwoordelijk voor is, maar de coalitie.

MINGELEN:
Dus een gesprek erover is mogelijk, maar de uitkomst staat wat u betreft vast: er wordt niet getornd aan die norm?

JORRITSMA:
Ik geloof niet dat er bij ons ­ met `ons' moet ik in dit geval zeggen `de VVD' ­ veel belangstelling bestaat om het regeerakkoord te wijzigen.

MINGELEN:
Zoiets kan toch een beetje de sfeer verzieken, als de één wel wil en de ander niet. Nu hoorde ik dat in het kerstreces toch de top van Paars ­ U, Kok, Melkert, Zalm ­ bij elkaar gaan zitten om het probleem te bespreken. Klopt dat?

JORRITSMA:
In het kerstreces niet, want dan hebben we reces.

MINGELEN:
Of na de Kerst?

JORRITSMA:
Ongetwijfeld zullen we daar binnenkort wel eens een keer met elkaar over praten.

MINGELEN:
Daar heeft u een afspraak over gemaakt om dat speciaal te bespreken.

JORRITSMA:
Of de afspraak gemaakt is weet ik niet, maar er is wel de bedoeling dat we daar eens een keer wat nader over gaan praten.

MINGELEN:
Op voorstel van de premier?

JORRITSMA:
Ja, dat lijkt me dus heel goed.




MINGELEN:
Dat gesprek kan dan wat u betreft geen andere uitkomst hebben dan dat de Zalmnorm vast blijft staan?

JORRITSMA:
Nogmaals, ik geloof niet dat wij er veel behoefte aan hebben om het regeerakkoord te wijzigen.

MINGELEN:
Maar wat heeft zo'n gesprek dan voor zin?

JORRITSMA:
Het is altijd goed om met elkaar te praten. We moeten het eens hebben over wat er wel en niet mogelijk is.

MINGELEN:
Want er zijn misschien nog andere mogelijkheden?

JORRITSMA:
Ik ken de heer Zalm als een buitengewoon creatieve minister van Financiën. Als je kijkt wat dit kabinet heeft gedaan aan extra investeringen met behoud van alle afspraken, die we hebben, dan is dat fantastisch. Er gaat heel veel meer geld naar onderwijs, heel veel meer naar zorg, heel veel meer naar infrastructuur, ook zelfs nog meer geld naar veiligheid. Als het zo goed blijft gaan in dit land krijgen we alleen daardoor al volgend jaar best nog mogelijkheden om volgend jaar keurig de dingen te doen die nodig zijn.

MINGELEN:
Dus dan krijgt Melkert zijn zin omdat er meer geld komt en Zalm is weer zo slim dat hij het weet te vinden zonder dat hij zijn eigen normen moet aantasten?

JORRITSMA:
Dat is geen slimmigheid. Dat is volgens mij goed beleid. Wij hebben met elkaar een zodanig beleid gevoerd dat we ook extra ruimte kunnen creëren.

SPITSTARIEF

MINGELEN:
Ik ga over naar een onderwerp waar u alles vanaf weet, want u was vroeger langdurig minister van Verkeer & Waterstaat. Vandaag heeft het kabinet het wetsontwerp Rekeningrijden goedgekeurd. Kort gezegd komt het er op neer dat er een proef komt met die bekende tolpoortjes en als uit die proef blijkt dat de wachttijd in de file afneemt met 20 tot 25% dan is de proef geslaagd. Maar wat nu als het niet 20% afneemt maar 19%?

JORRITSMA:
Dan is de proef mislukt.

MINGELEN:
Dat hangt op 1%?




JORRITSMA:
Dat moet je dan op een gegeven moment ook bekijken. Ik zou zeggen dat hij dan mislukt is, dan houd je dus in principe op en krijgt het in elk geval weer een nadere besluitvorming, als je het gevoel hebt dat mensen er toch heel blij mee zijn. Dat zou best eens kunnen, als blijkt dat men dus zolang zoveel minder hoeft te wachten, dan zou het best eens kunnen zijn dat men zegt `ik weet nu niet of het nu op moet houden'. Er is een afspraak gemaakt met de Tweede Kamer, overigens redelijk breed, de hele coalitie vindt dat ook, dat er echt goede harde grenzen zijn, waarop beoordeeld wordt of het gelukt is of mislukt en dan is het dus mislukt.

MINGELEN:
Nu kost die proef, de installatie van die tolpoorten honderden miljoenen. Dat is dan weggegooid geld, want dan kunnen die poorten weg?

JORRITSMA:
Nee, dat is sowieso geen weggegooid geld, want die dingen worden natuurlijk ontwikkeld om te gebruiken, maar u weet dat in alle plannen die we hebben ook nogal wat publiek-private samenwerking zit, waarbij gedacht wordt over tolstroken, over betaalstroken, meer tolweg-achtige constructies en ook daarbij is natuurlijk zo'n techniek heel handig, doordat mensen niet meer hoeven te stoppen om te betalen, maar gewoon door kunnen rijden. Dus je kan dit soort technologie natuurlijk altijd gebruiken.

MINGELEN:
Maar we gaan eerst de proef met de tolpoorten doen...

JORRITSMA:
Het is overigens geen rekeningrijden meer, maar het spitstarief.

MINGELEN:
Maar het is hetzelfde? Je betaalt extra als je tijdens de spits...

JORRITSMA:
Eigenlijk was rekeningrijden misschien wel een weinig gunstige naam. Het is gewoon dat je het alleen in de spits betaalt gedurende twee uur per dag.

MINGELEN:
Het is alleen in de ochtendspits tussen zes en negen, twee uur lang. Als je dan van Den Haag naar Amsterdam rijdt dan betaal je vijf gulden als je een apparaatje in de auto hebt en zeven gulden als het via je kenteken moet worden geregeld.

JORRITSMA:
En als het goed is betekent het dat je vervolgens 20 tot 25% minder tijd besteed aan het wachten. Dat zou mooi zijn.

MINGELEN:
Nu kost dat als je iedere dag naar Amsterdam zou moeten ongeveer duizend gulden. Is dat veel of weinig?




JORRITSMA:
Als het werkt is het absoluut weinig, zeker in de baas zijn tijd. Ik denk dat als je nu een uur langer erover doet en daar gaat een kwartier af. Een kwartier kost een baas echt meer dan vijf gulden. Ik denk dat de ergernis bij mensen misschien nog wel meer op levert. Overigens is dit natuurlijk niet het enige. Wij hebben in het najaar een heel groot pakket maatregelen vast gesteld wat ook investeringen in wegen, in openbaar vervoer met zich meebrengt. Als alles gebeurt zal er nog veel meer winst geleverd worden.

MINGELEN:
Maar u zegt dat duizend gulden niet veel is?

JORRITSMA:
Voor dat niet en bovendien is het voor heel veel mensen ook nog zo dat ze nog een keuze kunnen maken. Ofwel veel vroeger gaan, ofwel iets later gaan. Dat zal zelfs gelden voor een grote groep mensen die gewoon werken en je hebt natuurlijk heel veel mensen die incidenteel naar een stad toemoeten. Die kunnen nog makkelijker kiezen. Die hoeven niet beslist in die spits te gaan en die hebben overigens heel vaak onvermijdbare kosten, die alleen al veel hoger zijn. Als je praat over de parkeertarieven in steden, daar is dit een relatief klein bedrag bij.

MINGELEN:
Daar betaal je dertig gulden per dag om te parkeren.

JORRITSMA:
Misschien nog wel meer soms. Je hebt in het centrum van Amsterdam en het centrum van Den Haag meters ­ zeker in Amsterdam weet ik dat ­ die bijna een tientje kosten.

MINGELEN:
Maar gezien dat feit is de vraag of vijf gulden wel genoeg is? Schrikt dat dan voldoende af?

JORRITSMA:
Het interessante is dat het vermijdbaar is. Nederlanders zijn graag bereid om iets te betalen voor de auto, behalve als je het kunt vermijden. Als mensen kosten kunnen vermijden, dan is het toch vaak wel iets wat je graag doet. Als we die mensen, die dat ook kunnen er nu eens allemaal uitkrijgen. Dat zou fantastisch zijn.

MINGELEN:
Nu wil er iemand uit Italië een keer naar Amsterdam, die gaat onder die tolpoort door en die wordt geflitst. Hij krijgt in Milaan een rekening voor zeven gulden, want hij heeft niet zo'n apparaatje. Dat is toch eigenlijk onzin?

JORRITSMA:
Dat is een beetje de discussie over de gelijke behandeling van mensen.

MINGELEN:
Theoretisch zal het wel kloppen, maar het gaat in de praktijk toch niet werken?




JORRITSMA:
Op zich zou Europa zelfs kunnen leven met `laat ze maar vrij'. Wij hebben gezegd dat dat toch niet verstandig is en laten we toch proberen om daar wel iets voor te doen, want anders zou het ook nog wel eens een keer wat verkeerde effecten met zich mee kunnen brengen. Wat mevrouw Netelenbos nu gaat doen is om met die landen, waarvan we zo ongeveer weten dat de meeste mensen in de spits zitten, te kijken of ze daar afspraken mee kan maken, want die hebben natuurlijk zelf ook heffingssystemen voor automobilisten, dus die sturen af en toe ook wel eens een rekening naar een automobilist. Dan kan het gewoon meegenomen worden, maar bovendien en dat is ook aardig voor mensen ­ ook Nederlanders ­ die niet regelmatig rijden en die liever geen zeven gulden betalen wordt er ook nog een mogelijkheid geopend om bij benzinestations of op andere locaties zo'n kastje even mee te nemen en dan ook gewoon te kunnen gebruiken. Dat kunnen buitenlanders ook doen.

MINGELEN:
Maar het blijft een feit dat zeven gulden incasseren in Milaan natuurlijk onzin is?

JORRITSMA:
Dat hangt er vanaf. We hebben tegenwoordig natuurlijk ook wel elektronica Ik weet niet of het nu wel echt zoveel moeilijker is om zeven gulden van een Italiaanse automobilist te innen als je daar gewoon een goede verbinding hebt met hun RDW. Wij hebben hier de RDW via wie het gaat. Het zou best wel eens heel simpel kunnen.

MINGELEN:
U gelooft in het welslagen van deze proef?

JORRITSMA:
Ja, ik hoop zo dat het slaagt en ik geloof er in omdat werkelijk alle onderzoeken, die we hebben laten doen door echte deskundigen ­ ik pretendeer op dat terrein geen échte deskundige te zijn ­ zeggen dat het moet kunnen lukken en dat alle kansen er zijn. Dan vind ik dat je wel eens een keer iets moet kunnen proberen, omdat anders met name rond de steden, waar je weet dat alleen infrastructuur het niet op kan lossen, we toch heel weinig andere instrumenten hebben om die files echt kleiner te krijgen.

MINGELEN:
We zullen zien. Dank u wel.
(Letterlijke tekst, ongecorrigeerd, HJ)




reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie