Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 09-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 9-12-2000
Politieberichten van 8/12 (13.00 uur) t/m 9/12 (13.00 uur)

Blauwhuis: inbraak woning
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een woning aan de Van der Looswei. Aan de achterzijde van de woning werd een uitzetraam opengebroken. Uit de woning werden een breedbeeld TV, een portemonnee met daarin wat kleingeld en een tas met 3 bankpasjes weggenomen. Bij één van de bankpasjes werd de pincode bewaard en diezelfde nacht is bij de Rabobank in Bolsward voor een aanzienlijke bedrag gepind. De eigenaar, een 42-jarige inwoner van Blauwhuis, heeft aangifte gedaan.

Oosterwolde: inbraak personenauto
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Assessorlaan. Het portier aan de passagierszijde werd opengebroken en uit de auto werden een radio/cd-speler, een oplader van een GSM-telefoon en een digitale thermometer weggenomen. De eigenaresse, een 44-jarige inwoonster van Oosterwolde, heeft aangifte gedaan.

Buitenpost: inbraak bedrijf
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in het kantoor van een uitzendbureau aan de Oude Havenstraat. De voordeur van het pand werd opengebroken. Uit het kantoor werden twee computers met toebehoren weggenomen. Een 29-jarige inwoonster van Sneek heeft namens het uitzendbureau aangifte gedaan.

Blauwhuis: inbraak woning
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een woning aan het Dykslan. Het slot van de achterdeur werd vernield. Uit de woning werd een videocamera weggenomen. De eigenaar, een 39-jarige inwoner van Blauwhuis, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: openbare dronkenschap
Vrijdag omstreeks 15.00 uur kwam er een melding binnen dat op de Nieuwestad een man voorbijgangers lastig zou vallen. De man, een 40-jarige inwoner van Leeuwarden, werd aangetroffen ter hoogte van De Waag. De man was dronken. Toen de man werd aangehouden, beledigde hij de agenten. Hiervoor kreeg de man tevens een proces-verbaal. De man werd overgebracht naar het bureau. Na verhoor werd de man weer in vrijheid gesteld.

Heerenveen: vervalsen rijbewijs
Vrijdag omstreeks 14.30 uur werd een 44-jarige inwoner van Heerenveen bekeurd ter zake het niet dragen van zijn autogordel. Toen de verdachte zijn rijbewijs overhandigde, bleek dat hiermee was geknoeid. De verdachte had zijn naam en geboortedatum veranderd. De verdachte moest zijn rijbewijs gebruiken om zich te legitimeren bij het afsluiten van een lening. Daar de man schulden had en waarschijnlijk niet in aanmerking kwam voor een lening, had hij de gegevens van zijn rijbewijs veranderd. Het rijbewijs werd in beslag genomen en tegen de man is proces-verbaal opgemaakt.

De Wilgen: belediging
Vrijdag omstreeks 16.45 uur werd een 26-jarige inwoner van Burgum bekeurd op De Heide voor het negeren van een inrijverbod. Toen de bekeuring werd uitgeschreven, ging de verdachte te keer en hij beledigde en schold de agenten uit. De man werd hierop aangehouden en overgebracht naar het bureau. Na het opmaken van een proces-verbaal werd de verdachte weer in vrijheid gesteld.

Drachten: winkeldiefstal
Vrijdag omstreeks 16.15 uur werd een 16-jarige inwoner van Joure op de Zuiderbuurt aangehouden ter zake winkeldiefstal. De jongen had bij een modezaak aan de Zuiderbuurt een broek, winkelwaarde f 169,90 weggenomen. Hij werd op heterdaad betrapt door het personeel en overgedragen aan de politie. De jongen werd overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal weer heengezonden. De broek werd teruggegeven aan de eigenaar van de winkel. Een 28-jarige inwoner van Ureterp heeft aangifte gedaan.

Drachten: inbraak auto
Vrijdag omstreeks 20.40 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Markt. De bestuurder moest even bij het postkantoor zijn en liet zijn GSM in de auto achter. Na ongeveer 15 minuten ging het alarm af en bij zijn auto gekomen, zag hij dat zijn GSM was weggenomen. De rechter voorruit van de auto was ingeslagen. De eigenaar, een 54-jarige inwoner van Drachten, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Vrijdag omstreeks 23.20 uur werd op de Mariniersespel een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 27-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 444 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Leeuwarden: inbraak auto
Vrijdag tussen 18.00 en 23.30 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Tweebaksmarkt. Het rechter zijraampje werd vernield en uit de auto werden een radio/cd-speler en 5 cd`s weggenomen. De eigenaresse, een 35-jarige inwoonster van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Garyp: dodelijke aanrijding
Vrijdag omstreeks 23.50 uur vond op de Waldwei tussen Nijega en Garyp een aanrijding plaats tussen een personenauto en een ambulance. De bestuurder van de personenauto, een 21-jarige inwoner van Groningen, overleed ter plaatse. Van het slachtoffer is een bloedproef genomen. Een bij hem inzittende passagier, een 20-jarige inwoner van Groningen, werd zwaar gewond overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten. De bestuurder van de personenauto kwam uit de richting Leeuwarden en haalde een vijftal voor hem rijdende personenauto`s in. Hij kwam op de weghelft voor het tegemoet komende verkeer en kwam hier in botsing met een ambulance, die (leeg) op weg was naar Leeuwarden. Na de aanrijding kwam de ambulance in een sloot naast de weg terecht. De bestuurder van de ambulance, een 31-jarige inwoner van Leeuwarden, werd gewond aan het linker onderbeen en werd overgebracht naar het MCL-Zuid. De bij hem inzittende verpleegkundige, een 41-jarige man uit Schalsum, bleef ongedeerd. Het verkeer op de Waldwei werd gedurende anderhalf uur omgeleid. De beide voertuigen werden totaal vernield. De politie vraagt eventuele getuigen om zich te melden op telefoonnummer: 0900 8844.

Houtigehage: onder invloed
Zaterdag omstreeks 00.45 uur werd op de Buorren een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 40-jarige inwoner van Houtigehage, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 770 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 9 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Zaterdag omstreeks 02.45 uur werd op de Buorren een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 54-jarige inwoner van Boelenslaan bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 450 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Bolsward: handel in softdrugs
Zaterdag omstreeks 01.35 uur werd een 25-jarige inwoner van Bolsward aangehouden door het personeel van een horecagelegenheid aan de Dijkstraat. De verdachte had in de horecagelegenheid softdrugs te koop aangeboden. In het heupzakje van de verdachte werden 32 zakjes met weed en 2 zakjes met hasj aangetroffen. De sofdrugs zijn in beslag genomen. De verdachte is werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Wolvega: onder invloed
Zaterdag omstreeks 02.20 uur werd op de Heerenveenseweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 47-jarige inwoner van Stiens, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 300 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Boornbergum: inbraak woning
Vrijdag tussen 14.30 en 18.30 uur werd ingebroken in een woning aan de Nijewei. Via een uitzetraam was men de woning binnengekomen. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werd, uit een geldkistje, een paar honderd gulden weggenomen. De eigenaar, een 71-jarige inwoner van Boornbergum, heeft aangifte gedaan.

Balk: onder invloed
Zaterdag omstreeks 04.05 uur werd op de Jelle Meineszleane een bestuurder van een bestelauto gecontroleerd. De man, een 24-jarige inwoner van Mirns, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 275 ugl. De man kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Leeuwarden: onder invloed
Zaterdag omstreeks 04.40 uur werd op de Wirdumerdyk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 21-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 490 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur.

Drachten: onder invloed
Zaterdag omstreeks 04.40 uur werd op de Middelwyk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 23-jarige inwoner van Harkema, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 290 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Leeuwarden: inbraak woning
Van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in een woning aan de Jongemastate. De achterdeur werd geforceerd. Uit de woning werden een computer met randapparatuur, een scanner, een videorecorder, een cd-speler en 8 cd`s weggenomen. De eigenaresse, een 30-jarige inwoonster van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan. De aangeefster is ernstig gedupeerd, daar zij in januari afstudeert aan de Kunstacademie en al haar werk (ontwerpen en derg.) lagen opgeslagen in de ontvreemde computer.

Leeuwarden: diefstal kluis
Zaterdag omstreeks 06.00 uur zag een patrouille op de Mr. P.J. Troelstraweg een jongen met een winkelwagentje lopen, terwijl een andere jongeman er naast fietste. Toen de politiewagen op de jongens toereed, ging de jongen op de fiets er vandoor. De jongen met de winkelwagen kon worden aangehouden Op de winkelwagen bleek een kluis te liggen, die kort daarvoor was weggenomen bij een tandtechnisch laboratorium aan de Hooidam. De jongen, een 17-jarige inwoner van Leeuwarden, werd overgebracht naar het bureau en ingesloten. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Heerenveen: verwijderen putdeksels
Zaterdag omstreeks 09.30 uur kwam er een melding binnen dat in de Wulpstraat afgelopen nacht verschillende putdeksels waren verwijderd, dan wel rechtop waren gezet. Het ging om 10 putdeksels. Hierdoor konden gevaarlijke situaties ontstaan, vooral in donker. Na enig zoeken alle deksel in de omgeving weer aangetroffen en terug geplaatst.

Heerenveen: inbraak woning
Tussen zaterdag 01.15 en 06.25 uur werd ingebroken in een woning aan de Lawei. Terwijl de bewoners lagen te slapen, heeft men de achterdeur opengebroken. Uit de woning werden een stereotoren, een video, 2 GSM`s, een sierkaars, een fles wijn en een portemonnee met daarin een bankpasje en een lidmaatschapskaart weggenomen. De bewoonster, een 26-jarige inwoonster van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Lemmer: inbraak woning
Zaterdag tussen 03.30 en 04.00 uur werden de bewoners van een woning aan de A. Tasmanstraat wakker van het grommen van hun hond. De bewoner is daarop naar beneden gegaan en zag dat de achterdeur van zijn woning openstond, evenals de tuindeur. De man, een 38-jarige inwoner van Lemmer, verkeerde in de veronderstelling, dat hij vergeten was de deuren op slot te doen en heeft deze dicht gedaan en afgesloten en is vervolgens weer naar bed gegaan. Toen de man (s-ochtends beneden kwam, zag hij dat zijn leren jas verdwenen was. In deze jas zaten de sleutels van zijn auto, die ook verdwenen bleek te zijn. De auto stond naast de woning. Het betreft hier een blauwe personenauto, merk Opel Vectra, voorzien van het kenteken RB-GX-17.

Sneek: inbraak woning
Zaterdag tussen 02.00 en 07.30 uur werd ingebroken in een woning aan de Katzijlstraat. Het slot van de achterdeur werd vernield. Op de begane grond werden alle laden en kasten doorzocht. Uit de woning werden enkele honderden guldens weggenomen, alsmede sieraden. De bewoonster, een 42-jarige inwoonster van Sneek, heeft aangifte gedaan.

Sneek: inbraak woning
Zaterdag tussen 01.00 en 10.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Nijlanderhemstraat. Het slot in de achterdeur werd vernield. Uit de woning werden een videorecorder, een fotocamera, een GSM, een handlamp en kleingeld weggenomen. De bewoner, een 27-jarige inwoner van Sneek, heeft aangifte gedaan. In dezelfde nacht werd ook nog ingebroken in een woning aan de Marnezijlstraat, en de Patuurstraat . Bij deze inbraken werd alleen geld weggenomen. De bewoners van deze woningen hebben ook aangifte gedaan. De politie sluit niet uit dat de inbraken in al deze straten door één en dezelfde verdachte(n) zijn gepleegd.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272