Reactie VU&ID Antwerpen op uitstel bespreking begroting

Datum nieuwsfeit: 10-12-2000
Volksunie

VU&ID-fractie in Antwerpse provincieraad reageert op uitstel bespreking begroting (10/12/00)

Op 29 november werd de provinciebegroting 2001 voorgesteld.

De aanzet werd reeds enkele weken eerder gegeven door bestendig afgevaardigde Frank Geudens: wanneer de Vlaamse regering een hold-up pleegt op het provinciefonds zullen wij verplicht zijn de belastingen te verhogen.

De beslissing van de Vlaamse regering werd unaniem genomen! Ongeveer 1 miljard wordt van het provinciefonds overgeheveld naar de gemeenten, voor onze provincie geeft dit een minderopbrengst van ongeveer 233,5 miljoen frank.

De VU-fractie in de provincieraad stelde op 26 oktober dat de provincie maar eens moet leren de tering naar de nering te zetten. Ze daagde de meerderheid uit om te bewijzen dat een goed beleid ook kan gevoerd worden ZONDER een belastingverhoging.

Wanneer we op 29 november rond 17u naar huis rijden horen we in het VRT-nieuws de mededeling dat VLD-voorzitter Karel De Gucht zijn bestendig afgevaardigden en provincieraadsleden de opdracht geeft GEEN belastingverhoging goed te keuren. Net voordien werd aan iedereen die het horen kon gemeld dat de opcentiemen in onze provincie in 2001 zullen verhogen met 50 eenheden of een te verwachten meeropbrengst van maar liefst 740 miljoen ten overstaan van de begroting 2000 en meer dan één miljard (1.061.094.330) in vergelijking met de vastgelegde opbrengst in 1999. Een voorstel van de CVP-SP-VLD-meerderheid.

Terwijl alle fracties de commissievergaderingen van 11-12 en 13 december aan het voorbereiden zijn en de data voor de begrotingsbesprekingen reeds in oktober werden vastgelegd voor 19-20 en 21 december, krijgen de provincieraadsleden vorige vrijdag een dringende mededeling dat de begrotings-besprekingen met een maand worden uitgesteld.

Uit diverse bronnen werd vernomen dat de Vlaamse regering de intentie heeft haar beleid ten aanzien van de provincies bij te stellen staat in de brief. Hoopt de VLD dat ze vooralsnog de voorziene opcentiemen nog kunnen afvoeren en dat een nieuw begrotingsvoorstel boze blikken van kiezers zal kunnen voorkomen?

De VU-fractie krijgt hiermee wel het gelijk aan haar kant, enkel de grootheidswaanzin van onze provinciale verantwoordelijken maakten het nodig meer geld uit de zakken van onze inwoners te moeten kloppen. Waarbij het niet enkel het goed te maken verlies van 233,5 miljoen aan de burger werd doorgerekend maar nog een extra supplement voor talrijke grote projecten. Indien voor 2001 de tering naar de nering zou gezet zijn dan was het paniekvoetbal dat nu gespeeld wordt niet nodig geweest.

Onze fractie kijkt uit naar het resultaat van de besprekingen. Zullen de beleidsverantwoordelijken met de staart tussen hun benen zullen moeten terugkeren en de belastingverhoging toch nog ter goedkeuring moeten voorleggen? Uiteraard wordt het dan uitkijken naar het stemgedrag van de VLD-fractie.

Auteur:
Fractie in de provincieraad Antwerpen