Politie Lekstroom, vragen over zedenmisdrijf Nieuwegein

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 10-12-2000

Politiebericht Utrecht: district Lekstroom, 11.00 uur
Meisje mogelijk slachtoffer zedenmisdrijf

NIEUWEGEIN De politie houdt rekening met het feit dat een 13-jarig meisje uit Nieuwegein vrijdagmorgen 8 december het slachtoffer geworden is van een zedenmisdrijf. Het meisje werd hevig overstuur aangetroffen in een groengebied tussen de woonwijk Batau-Noord en de rijksweg A-2 door een vrouw die haar hond uitliet. Het 13-jarig meisje omschrijft de dader als volgt: een blanke nederlands sprekende man met een onverzorgd uiterlijk en bevuilde kleding, ongeveer 30 jaar oud, lengte 1.70 m., kort zwart glad / sluik haar, normaal postuur, gekleed in een donkerkleurige jas, groene trui en spijkerbroek.

Het meisje verliet op vrijdag 8 december rond 08.15 uur op de fiets haar woning aan de Roskamweide met de bedoeling om naar een school te fietsen in het westelijk gedeelte van Nieuwegein. Zij had afgesproken met een vriendinnetje om samen naar school te fietsen maar daar kwam zij niet aan.

De moeder van het vriendinnetje stelde hierop de moeder van het 13-jarig meisje in kennis, die direct in de omgeving op onderzoek uitging. Inmiddels had een passante de fiets van het meisje aangetroffen in een groengebied grenzend aan de Reinesteijnseweg. Vrij kort daarna kwam ook de melding dat het 13-jarig meisje was aangetroffen. Het meisje werd overgebracht naar het politiebureau waar zij werd herenigd met haar moeder.

In het gebied waar het meisje en de fiets werden aangetroffen, heeft inmiddels een uitgebreid technisch (sporen-)onderzoek plaatsgevonden, waarbij ook een speurhond werd ingezet. Eveneens is een buurtonderzoek ingesteld en zal een passantenonderzoek plaatsvinden.

Het gebied waar de fiets en het meisje werden aangetroffen, wordt veel gebruikt voor het uitlaten van honden. De politie vraagt mogelijke getuigen die op vrijdagmorgen 8 december tussen 08.00 uur en 10.00 uur of op andere tijdstippen, in deze omgeving iets bijzonders hebben gezien en / of informatie hebben dat in verband kan worden gebracht met dit misdrijf, contact met haar op te nemen. Zij kunnen bellen naar het politiebureau Nieuwegein, telefoon 0900 8844.

Slachtoffer aanrijding overleden

NIEUWEGEIN De 18-jarige fietser uit Houten die vrijdagavond 8 december betrokken was bij een ongeval en in zorgwekkende toestand werd overgebracht naar het U.M.C. is gisteren aan zijn verwondingen overleden. Het slachtoffer stak de kruising Laagravenseweg met de Houtenseweg over en negeerde vermoedelijk het rode verkeerslicht en werd vervolgens geschept door een personenauto.

De Regionale Verkeers Dienst heeft in samenwerking met de politie van het district Lekstroom een onderzoek ingesteld naar de juiste toedracht van het ongeval. De fiets en de personenauto raakten zwaar beschadigd. Het verkeer moest enige tijd worden omgeleid.

Alcoholcontrole

LEKSTROOM Tussen zaterdag 9 december te 21.00 uur en zondag 10 december te 04.00 uur hield de politie district Lekstroom een alcoholcontrole op de Houtenseweg in Nieuwegein, de provinciale weg N210 te IJsselstein en op de Lopikerweg oost te Lopik.

In totaal moesten 352 bestuurders op straat een blaastest afleggen. Hierna moesten 8 bestuurders mee naar het bureau voor het onderzoek op het ademanalyseapparaat. Uiteindelijk bleken maar 4 bestuurders teveel gedronken te hebben. Aan 2 bestuurders kon direct een transactie van 400 gulden worden uitgereikt. Van de andere twee waren de uitslagen dermate hoog dat zij zich binnenkort moeten verantwoorden bij de rechtbank.

Tijdens de controle werd een 48-jarige man uit Lopik aangehouden wegens mishandeling. De vrouw van de man moest mee naar het bureau voor het afleggen van een ademanalyse en daar was de man, die behoorlijk onder invloed van alcohol was, het kennelijk niet mee eens en gaf een politieman een vuistslag. De man werd ingesloten in het bureau en mocht eerst zijn roes uitslapen.

Tegen de Lopiker wordt proces-verbaal van mishandeling van een ambtenaar in functie opgemaakt.

Winkeldieveggen betrapt

NIEUWEGEIN Twee inwoonsters van Nieuwegein van 17 en 18 jaar zijn gistermiddag betrapt op winkeldiefstal. De twee bleken uit een winkel aan de Passage ondermeer kleding en een horloge ter waarde van 220 gulden te hebben gestolen. De verdachten werden meegenomen naar het bureau voor nader onderzoek en verhoor. Via het bureau Halt wordt de zaak verder afgewerkt.

Controle vrije doorgang brandweer
NIEUWEGEIN De politie heeft in samenwerking met de brandweer en de marktmeester een controle uitgevoerd op het juist neerzetten van de marktkramen op de Markt.

Gebleken was namelijk dat de gangpaden ( rij routes brandweer ) niet voldoende vrij werden gehouden. Hierdoor zouden brandweervoertuigen teveel hinder ondervinden bij het ter plaatse gaan bij brandmeldingen.

Na de controle bleek dat de markthouders zich bijna allemaal hadden gehouden aan de opstelplaatsen. Nog maar een kraam bleek niet op de juiste plaats te staan.