Accountants hoeven nooit meer software te kopen

Datum nieuwsfeit: 10-12-2000
Bron: 7x24
Meer uit deze bron
Markt voor administratieve software op z'n kop door internet

Accountants hoeven nooit meer software te kopen

De start van de eerste Application Service Provider (A.S.P.-er) met een nieuw Nederlands boekhoudpakket luidt een grote ommekeer in deze branche in. Aan het dozenschuiven komt een einde door de komst van het nieuwe internetpakket BoekBank. Partijen die nu nog niet bezig zijn met het aanpassen van hun software voor direct gebruik via internet zijn te laat. De markt voor administratieve software wordt in Nederland verdeeld door minder dan 10 partijen. Daarvan zullen er eind 2001 een paar niet meer bestaan.

De producenten van deze software hebben veel te lang gewacht met de voorbereiding op internet. Niet alleen moeten de bestaande softwarepakketten compleet herschreven worden, ook het businessmodel verandert. In de huidige situatie vindt een eenmalige verkooptransactie plaats, eventueel vergezeld van contracten voor gebruik van de helpdesk en nieuwe versies. Met de opkomst van de A.S.P.-er betalen bedrijven een vast bedrag voor het gebruik van een pakket. De A.S.P.-er zorgt ervoor dat op zijn server altijd de nieuwste versie van de software staat. Daar hoeft dus geen apart contract voor te worden afgesloten, en dus ook niet extra voor te worden betaald.

Bedrijven die hun boekhouding op internet doen betalen daar een vast bedrag van 89 gulden per maand voor. Een ander voordeel is dat software via internet gewoon een maand kan worden uitgeprobeerd. Dat is bij het ouderwetse dozenschuiven - het verkopen van software over de toonbank - vrijwel onmogelijk, of zeer kostbaar. Via internet is dat gratis.

De relatie die de bedrijven hebben met hun accountant verandert radicaal. De boekhouding hoeft nooit meer op diskette gezet te worden en ingelezen door de andere partij: beide partijen hebben via internet tegelijkertijd toegang tot dezelfde actuele boekhouding.

Accountants hoeven helemaal geen software meer te kopen. Bedrijven die hun boekhouding doen via www.boekbank.nl kunnen aangeven met welke accountant zij werken en deze rechten geven. Hiermee kan de accountant over de schouder van de ondernemer meekijken in diens administratie en mutaties toevoegen en wijzigen. Van elke mutatie krijgt de ondernemer bericht, zodat deze ziet wat zijn accountant voor hem doet.

Accountants krijgen overzicht
Elke accountant krijgt bij www.boekbank.nl een eigen pagina waarop al zijn relaties staan die met BoekBank werken, zodat hij in een keer ziet hoe het met alle administraties staat: tot wanneer en tot hoever zijn deze bijgewerkt, en zijn er nog vragen van de ondernemer.

Er zijn inmiddels bijzonder positieve reacies op dit concept gekomen, zowel uit de hoek van ondernemers als van accountants, van klein tot zeer groot.

Volgens de oprichter en directeur van BoekBank, Hans van Heertum, krijgt de boekhouding een anders plaats in het bedrijf: "Met een actuele boekhouding op internet ziet de ondernemer de resultaten van zijn beslissingen, en wordt z'n administratie een instrument."

NB: BoekBank is geschikt voor bedrijven tot 1000 werknemers.

Noot redactie:

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot

Hans van Heertum
Deccaweg 38