Aandacht voor internet en E-commerce in agrarische sector

Datum nieuwsfeit: 11-12-2000
Amsterdam RAI

Landbouw RAI 2000
19 okt 2000

Aandacht voor Internet en E-commerce in de agrarische sector Volgeboekte Landbouw Rai Biedt 45.000 M2 Netto Agrarisch Nieuws

Landbouw RAI 2000 is helemaal volgeboekt. Jan van der Molen van Amsterdam RAI: Zon 320 deelnemers presenteren op 45.000 netto vierkante meter alles wat te maken heeft met agrarisch ondernemer-schap. Of het nu landbouwmechanisatie, automatisering, product-verbeteringen of kostenbeheersing betreft. Nieuw is de bijzondere aandacht op de beursvloer voor de mogelijkheden van Internet en E-commerce, uiteraard toegespitst op de agrarische sector. Ook de meest opvallende innovaties staan volop in de schijnwerpers. Deze 21e editie biedt van maandag 11 tot en met zaterdag 16 december aanstaande een compleet aanbod aan de agrarische bezoeker in Amsterdam RAI. De officiële opening wordt verricht door de Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, mr L.J. Brinkhorst.

Nieuw: Internet paviljoen
Van weersinformatie tot zuivelcijfers en van bemestingsprogramma's tot E-commerce, er is veel mogelijk via Internet. Maar wat kun je er als agrariër nu precies mee, en wat zijn de concrete toekomstmogelijkheden van Internet services en E-commerce in de agrarische sector? Deze vragen staan centraal in het nieuwe Internet paviljoen, waar de bezoeker zowel algemene informatie als persoonlijke advies krijgt aangereikt. Zo zijn er presentaties van pioniers over uiteenlopende toepassingen van Internetgerelateerde technieken. Bovendien staan er op de beurs projectie-schermen, waar presentaties op te zien zijn van bedrijven die begonnen zijn de mogelijkheden van Internet in de agrarische sector uit te buiten. Dit kan de bezoeker helpen bij het nemen van een vergelijkbare stap. Bij het paviljoen staan zuilen waar de bezoeker vervolgens zelf met een computer allerlei agrarische sites en programma's kan uitproberen. Voor persoonlijke of specifieke vragen is deskundige begeleiding aanwezig. Bij de totstandkoming van dit paviljoen werkt Amsterdam RAI nauw samen met de ING Bank (de hoofdsponsor van de Landbouw RAI), AgriHolland Internet Services als vooraanstaand kennisprovider en Freeler als Internetprovider.

Brinkhorst reikt innovatieprijzen uit
"Veel deelnemende bedrijven kiezen de Landbouw RAI voor de introductie van hun noviteiten," aldus Van der Molen. In dat kader worden voor de vierde keer de prestigieuze RAI/Boerderij Agro Awards toegekend aan de meest innovatieve apparatuur en technieken die op de beurs getoond worden. De aanmeldingen stromen binnen, en worden in verschillende categorieën beoordeeld door een deskundige jury met vertegenwoordigers uit de branche. Tijdens de officiële opening van de tentoonstelling op maandag 11 december wordt bekend gemaakt welke innovaties een Award ontvangen uit handen van de Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, mr L.J. Brinkhorst, die vervolgens ook de officiële opening verricht.

www.landbouwrai.nl
The Holland Agro Exhibition heeft haar eigen Internetsite. Bezoekers en belangstellenden kunnen het laatste nieuws, de actuele stand van zaken en een overzicht van deelnemers en activiteiten van de tentoonstelling raadplegen via www.landbouwrai.nl.

Compleet kennis- en informatieplatform
De verhuizing van januari naar december blijkt gunstig te zijn voor de deelnemende bedrijven, omdat de Landbouw RAI daarmee een prominente plaats inneemt in de internationale beurskalender. Bovendien is het een goed tijdstip voor de handel, omdat de productie beter op de vraag kan inspelen en de verkoop beter te plannen is. Van der Molen: "We zijn blij met het complete aanbod dat we de agrarische ondernemer in december kunnen bieden. Ook de Vimpoltu-leden, dat zijn de organisaties van handelaren en importeurs op het gebied van landbouw-mechanisatie, zijn weer vertegenwoordigd. Deze brede belangstelling bevestigt het toonaangevende karakter van deze vakbeurs voor landbouw, akkerbouwmatige tuinbouw en veehouderij." Als kennis- en informatieplatform voor de agrarische sector biedt Landbouw RAI 2000 een totaaloverzicht van de nieuwste machines, werktuigen en installaties. Maar belangrijk is ook de aandacht die het evenement schenkt aan dienstverleners als banken, transportdiensten en adviesbureaus. De hedendaagse agrariër is immers een allround manager en daarom besteedt de beurs eveneens aandacht aan aspecten die te maken hebben met de bedrijfsvoering.

Hoge bezoekerswaardering
De vorige Landbouw RAI, in 1999, trok 60.032 agrarische vakbezoekers met beslissingsbevoegdheid (44% is eindbeslisser en 35% medebeslisser/adviseur) en met concrete aanschafplannen (ruim een kwart). Bijna eenvierde van alle bezoekers heeft daadwerkelijk op de beurs gekocht of offertes aangevraagd. De beurs kreeg een ruime 7. Maar liefst 94% was tevreden over het aanbod, en ruim acht op de tien bezoekers gaf aan ook de volgende keer weer te komen. Van der Molen: "De vooruitzichten voor december zijn dus heel positief."

Openingstijden en prijzen
De Landbouw RAI verhuist dus van januari naar december, van maandag 11 tot en met zaterdag 16 december 2000 om precies te zijn. De beurs is op maandag 11 december voor speciaal geïnteresseerden, persvertegen-woordigers, dealers en loonwerkers open van 10 tot 18 uur. Van dinsdag 12 tot en met vrijdag 15 december is de Landbouw RAI geopend van 9 tot 17 uur en op zaterdag 16 december van 9 tot 16 uur. De toegangsprijs is fl. 30,- per persoon, en op vertoon van een uitnodigingskaart gratis. Op maandag 11 december betalen bezoekers fl. 50,- per persoon. De tweejaarlijkse tentoonstelling wordt georganiseerd door Amsterdam RAI, onder auspiciën van de Federatie Agrotechniek.