Corrie Hermann GroenLinks in Zwolle over basisverzekering

GroenLinks

Corrie Hermann in Zwolle over de basisverzkering

11 december 2000

In december organiseert GroenLinks 3 debatten over de basisverzekering en de herziening van het ziektenkostenstelsel. Aanleiding vormt de discussienota Op Gezonde Basis, waarin GroenLinks pleit voor een brede, sociale en solidaire basisverzekering.

Op maandag 11 december vindt het eerste debat uit een reeks van drie plaats op locatie van de Isala Klinieken in Zwolle. Corrie Hermann (GroenLinks woordvoerder gezondheidszorg) debatteert hier met dr.Jan Sindram (directeur Isala Klinieken), Ria von Bönninghausen (voorzitter Nu91), Roeland van Velzen (arts, verbonden aan het wetenschappelijk instituut CDA) en Henk van der Velden (FNV). Gespreksleider is Pim van Arkel (sociaal geneeskundige).

Op de bijeenkomst in Zwolle concentreren wij ons op de verschillen in opvatting tussen GroenLinks en andere politieke partijen. Ook de ervaringen uit de ziekenhuispraktijk komen aan bod. En uiteraard zal het recente SER-advies m.b.t. de basisverzekering een prominente rol in de discussie spelen.

Uitgangspunt in de GroenLinks discussienota is dat goede zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet zijn. De cliënt staat daarbij centraal. Een solidaire, brede verzekering is daarvoor noodzakelijk. Rijk betaalt voor arm, gezond voor ziek en jong voor oud. Verder moet werken in de zorg weer aantrekkelijk worden gemaakt.

De twee andere bijeenkomsten vinden plaats op 15 december in Rotterdam en op 19 december in Den Bosch. In Rotterdam gaat het over de keuzevrijheid van de consument/patiënt. Hier debatteert Corrie Hermann met o.a. Marcel Snijders (directeur Univé. In Den Bosch gaat het over de rol van lokale instellingen. O.a. Jan Troost (voorzitter Gehandicaptenraad) praat mee over de relatie tussen zorg, wonen en welzijn en de rol van de gemeente.

Reserveren wordt aanbevolen: 070-318 3030 of mail

De nota 'Op gezonde basis' vindt u hier

Meer weten? E-mail (info@groenlinks.nl)