Mobiliteit van Nederlandse Internetgebruikers groeit

Datum nieuwsfeit: 11-12-2000
Bron: Newconomy
Newconomy

De mobiliteit van Nederlandse Internetgebruikers groeit: momenteel maakt 4% gebruik van WAP. (11-12-2000)

De Nederlandse Internetgebruiker maakt steeds meer gebruik van mobiele technologie. Dit blijkt uit de eerste versie van de 'Industry User Monitor(tm) Mobile Internet Access' van Pro Active International, opgezet in samenwerking met AGENCY.COM. Ruim 90% van de Nederlandse Internetgebruikers heeft al een mobiele telefoon, 32% maakt gebruik van een laptop computer en bijna 14% heeft een elektronische organizer.

WAP, het protocol voor mobiele Internet-toegang, wordt nog maar door 4% van de Nederlandse Internetgebruikers daadwerkelijk gebruikt. Daarnaast geeft ruim 14% aan binnen 12 maanden WAP te willen gaan gebruiken. Nog eens 28% wil uiteindelijk wel gebruik gaan maken van WAP, maar niet in het komende jaar.

70% van de Nederlandse Internetgebruikers kent de term WAP. Circa 30 procent weet nog niet wat WAP betekent. In het algemeen blijkt dat ook de gebruiksmogelijkheden van WAP nog relatief onbekend zijn. De huidige gebruikers van WAP noemen gemak als belangrijkste reden om van deze toepassing gebruik te maken. Ook het alvast vertrouwd raken met mobiele diensten wordt regelmatig aangedragen als reden. Onder de drie belangrijkste criteria waaraan een WAP-dienst moet voldoen scoren snelheid (86%), eenvoud in gebruik (64%) en toegankelijkheid vanaf elke locatie (59%) hoog.
In de privé-sfeer wordt WAP op dit moment nog vooral gebruikt voor het opzoeken van nieuws, voor het bekijken van verkeersinformatie en voor het reserveren van evenementen.
Als belangrijke reden voor het (nog) niet gebruiken van WAP wordt door 46% van de Nederlandse Internetgebruikers de grote onbekendheid met het protocol genoemd. Voor 51% is een andere belangrijke reden dat hun mobiele telefoon WAP niet ondersteunt. Deze laatste reden mag gezien worden als een tijdelijke barrière. Uit The Internet Monitor(tm) van Pro Active International, een halfjaarlijks gehouden wereldwijd onderzoek onder Internetgebruikers, blijkt namelijk dat bijna de helft van de Nederlandse Internetgebruikers jaarlijks een nieuwe mobiele telefoon aanschaft.

WAP versus SMS
SMS, een toepassing waarbij korte berichten van maximaal 160 tekens via de mobiele telefoon kunnen worden verstuurd, is relatief gezien erg populair: 60% van de Nederlandse Internetgebruikers maakt gebruik van SMS om te communiceren met vrienden, familie, collegae, etc. Daarnaast maakt 10% gebruik van informatiediensten via SMS. SMS wordt momenteel voornamelijk gebruikt door de jongere Nederlandse Internetgebruikers, met een leeftijd tot en met 29 jaar. Onder de groep Internetgebruikers waar SMS populairder is dan WAP, worden vooral het gemak, de snelheid en de relatief lage kosten als voordelen van SMS gezien.
WAP wordt door andere Nederlandse Internetgebruikers juist verkozen boven SMS, omdat via WAP de gewenste informatie binnenkomt wanneer de aanvrager erom vraagt, niet wanneer de verzender het verzendt. Ook de uitgebreidere mogelijkheden (zoals onbeperkte tekst en grafische afbeeldingen) van WAP, in vergelijking met SMS, worden als reden genoemd.

Nieuwe generatie mobiele telefonie
Wanneer we naar de nieuwe, breedbandige, generaties in mobiele telefonie gaan kijken, dan blijkt dat de eerstvolgende generatie, GPRS, zich nauwelijks kan verheugen op een hoge bekendheid: slechts 9% van de Nederlandse Internetgebruikers kent GPRS. Daarentegen is UMTS, de generatie na GPRS, mede door de grote publiciteit eromheen, veel bekender: bijna de helft van de Nederlandse Internetgebruikers kent het.
GPRS geeft de gebruiker van een daarvoor geschikte mobiele telefoon de mogelijkheid om de gehele dag online te zijn. Ook zal het gebruik van Wap-diensten middels GPRS soepeler gaan verlopen. In 2002 wordt UMTS verwacht, een service die Internet-toegang gaat bieden met een snelheid van 2 megabit per seconde. Door deze snelheid zal het mogelijk zijn video conferencing te laten plaatsvinden via de mobiele telefoon.
Liesbeth Hop, CEO Pro Active International: 'Uit ons onderzoek komt duidelijk naar voren dat Nederlanders meer en meer gebruik maken van mobiele technologie. Dat betekent dat zij overal en altijd bereikbaar zullen zijn, maar ook dat zij overal en altijd toegang willen hebben tot informatie die zij op dat moment nodig hebben. Bedrijven zullen hierop moeten inspelen, door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat hun klantenservice beter en langer bereikbaar is. Onze onderzoeken tonen aan dat de mobiliteit van de Nederlandse Internetgebruikers alleen nog maar zal groeien; het zal steeds meer gaan vragen om een '24 uur per dag, 7 dagen per week'-economie.'
Gijs Dullaert, President AGENCY.COM: 'De resultaten van het onderzoek onderstrepen onze visie op de mobiele toegang tot interactieve diensten en producten. Die toekomst biedt ongekende nieuwe mogelijkheden en zal de relaties tussen bedrijven, consumenten en andere stakeholders fundamenteel veranderen en enorm verrrijken. Voor AGENCY.COM is het belangrijk om direct inzichten te verwerven in hoe de markt zich ontwikkelt en wat de behoeften en verwachtingspatronen zijn van consumenten. Wij zijn dan ook verheugd door de goede samenwerking met Pro Active International. Onze kennis van de mobiele toegang tot het Internet en van WAP in het bijzonder, heeft bijgedragen aan de totstandkoming van de onderzoeksvragen, alsmede de interpretatie van de resultaten'.