CDA: coalitie-breuk komend voorjaar niet ondenkbaar

Datum nieuwsfeit: 11-12-2000
Bron: CDA

De Hoop Scheffer: coalitie-breuk komend voorjaar niet ondenkbaar

Volgens CDA-fractievoorzitter Jaap de Hoop Scheffer is een coalitie-breuk komend voorjaar niet ondenkbaar. Er zijn immers inmiddels heel wat conflictpunten in de coalitie, met name tussen de PvdA en de VVD. Beide partijen zijn het niet eens over de besteding van de te verwachten financiële meevallers, het rekeningrijden, de WAO en de armoede-bestrijding.

Wat betreft de WAO en de armoedebestrijding staan de PvdA en de VVD lijnrecht tegenover elkaar.
De PvdA werpt zich plotseling op als kampioen van de armoedebestrijding en de herintreding van de vrouwen. Dat wekt irritatie, niet alleen bij de VVD, maar ook bij de andere partijen, aldus de CDA-fractievoorzitter.

Reïntegratieplicht in WAO-motie van CDA, VVD en D66 Wat betreft de WAO ligt er inmiddels een motie van CDA, VVD en D66 over het opnemen van een reïntegratieplicht in de WAO op tafel. Deze plicht is een belangrijk onderdeel van het WA0-plan van het CDA! De PvdA staat hierbij dus buitenspel, merkt De Hoop Scheffer op.