Commissariaat wil inzicht in mediamachtsconcentraties

Datum nieuwsfeit: 11-12-2000
Bron: Nederlandse Vereniging van journalisten
Nederlandse Vereniging van journalisten

Monitor Mediaconcentraties
Inzicht in machtsconcentraties

Door mediabedrijven aandachtig te volgen, kan in de toekomst een beeld worden geschetst van de ontwikkeling van machtsconcentraties. Het Commissariaat voor de Media gaat gegevens van mediabedrijven verbinden aan een inhoudelijke analyse.

De informatievoorziening komt steeds meer in handen van grote mediabedrijven, die bovendien in aantal afnemen. Een andere ontwikkeling is dat kabelexploitanten tevens programma-aanbieder worden, waardoor belangenverstrengeling ontstaat. De ontstane machtsconcentraties hebben gevolgen voor de informatievoorziening. Inzage in onderlinge verhoudingen, bedrijfsstrategieën en machtsposities op cruciale plaatsen waar rechten worden verhandeld, maakt duidelijk waar eventueel overheidsingrijpen is gewenst. Alle sectoren, van dagbladholding tot commerciële regionale omroep worden in een permanente monitor opgenomen. Ook de gegevens van kabelexploitanten, internet service providers en telecomdiensten komen hierin terecht. Eventueel registreert de monitor ook de buitenlandse moeder/dochterbedrijven voor zover dit belangrijk is voor de Nederlandse situatie. Het gaat hier om feitelijke en financiële informatie, zoals NAW-gegevens, aantal medewerkers, winst/omzet, marktaandeel en samenwerkingen. Inhoudelijk onderzoek brengt ondermeer de dwarsverbanden en ontwikkelingen in kaart. Een internetdatabase met alle bedrijfsprofielen wordt wekelijks ge-updated. De feitelijke gegevens zijn vrij toegankelijk via internet. Dit geldt niet voor de inhoudelijke analyse. Het Commissariaat voor de Media rapporteert jaarlijks aan de Staatssecretaris van Cultuur en Media. Om vanuit de bedrijfstak knelpunten te vernemen voert het Commissariaat gesprekken met ondermeer NVJ, dagbladen, omroepen en kabelexploitanten.
De NVJ is er al lange tijd voorstander van om machtsconcentraties in de mediasector in een databank vast te leggen en te volgen. De zogenoemde Commissie Jesserun heeft destijds het advies van de NVJ wel overgenomen, maar nauwelijks uitgewerkt. Eerder dit jaar stelde staatssecretaris Rick van der Ploeg voor de monitoring van mediaconcentraties uit te laten werken door het Commissariaat voor de Media.