CDA wil meer geld voor verplaatsing veehouderijen

Datum nieuwsfeit: 11-12-2000
Bron: CDA

Goedkeuring Reconstructiewet Concentratiegebieden afhankelijk van financiering

De CDA-Tweede Kamerfractie heeft, bij monde van woordvoerder Theo Meijer, laten weten dat er duidelijkheid moet komen over hoeveel geld op korte termijn beschikbaar is om veehouderijen te verplaatsen. Pas hierna kan de fractie al dan niet haar goedkeuring aan de Reconstructiewet Concentratiegebieden geven.

De Reconstructiewet Concentratiegebieden beoogt d.m.v. een gewijzigde ruimtelijke inrichting van landelijk gebieden binnen maximaal 12 jaar een extra kwaliteitsimpuls in deze gebieden te verwezenlijken, waarbij een nieuwe evenwicht wordt gevonden tussen de functies van de landelijk gebieden

De fractie is van mening dat de minister van Landbouw, Natuur en Visserij minimaal 2 miljard gulden beschikbaar moet stellen, om alle 'ambities' uit het wetsvoorstel te kunnen uitvoeren. Op dit moment is hiervoor slechts 1100 miljoen gulden gereserveerd.

CDA bepleit "juiste toepassing van ammoniak- en stankbeleid" Het CDA bepleit verder de invoering van een flexibele integrale zonering, waarbij een juiste toepassing van het ammoniak- en stankbeleid maatgevend moet zijn voor de haalbaarheid van de beoogde doelstellingen.

Met betrekking tot ammoniak is het CDA van mening dat uitsluitend rondom zeer kwetsbare natuurgebieden extra beperkende maatregelen op bedrijfsniveau kunnen worden voorgeschreven.
Daarnaast dienen bedrijven te voldoen aan de op handen zijnde Algemene maatregel van Bestuur
die emissienormen per dier - in plaats van bedrijf - gaat vaststellen.