Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Consumentenbond wil geschillencommissie e-commerce

Datum nieuwsfeit: 11-12-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Consumentenbond

Consumentenbond wil geschillencommissie e-commerce

Alternatieve geschillenbeslechting moet voldoen aan internationale standaarden

De Consumentenbond wil dat er ook in Nederland zo snel mogelijk geschillencommissies komen voor internetaankopen. Dergelijke commissies moeten voldoen aan internationale standaarden die wereldwijd moeten worden afgesproken. Dat brengt de Consumentenbond vandaag in tijdens het internationale congres over Alternatieve Geschillenbeslechting bij e-commerce in Den Haag.

Maandag en dinsdag 11 en 12 december 2000 organiseert de OECD in Den Haag een internationaal congres over alternatieve geschillenbeslechting bij online-aankopen. Consumentenorganisaties van over de hele wereld, waaronder de Consumentenbond uit Nederland, zijn daar present. Uit hun onderzoek blijkt dat geschillenbeslechting bij e-commerce sterk per land verschilt en vaak niet goed geregeld is. Consumenten kunnen bijvoorbeeld niet in hun eigen taal klagen, de kosten zijn te hoog in verhouding tot het bedrag van de aankoop, de medewerking van de betreffende internetwinkel is te vrijblijvend en de onafhankelijkheid van de geschillencommissie is onduidelijk. Dat consumenten straks in eigen land naar de rechter kunnen stappen bij een buitenlandse aankoop, is een stap in de goede richting, maar bij kleinere bedragen geen voor de hand liggende optie. De consumentenclubs dragen hun steentje bij aan de oplossing van dit probleem door het internationale keurmerk voor internetwinkels, Web Trader, waardoor consumenten bij problemen bij de consumentenbond kunnen aankloppen in hun eigen land (ook bij een aankoop bij een buitenlandse website). Maar dat geldt alleen voor leden en alleen voor internetwinkels die zo'n vrijwillig keurmerk dragen.

In Nederland kennen we (los van Web Trader) nog geen alternatieve geschillenbeslechting bij online-aankopen. Vandaar dat de Consumentenbond pleit voor geschillencommissies voor e-commerce, per branche of wellicht overkoepelend. Consumenten kunnen daar voor een paar tientjes een zaak voorleggen tegen een winkel die aangesloten is bij de geschillencommissie, waarna een bindende uitspraak volgt. Deze commissies moeten dus voldoen aan internationale standaarden die wereldwijd worden afgesproken. Daarin moet onder andere staan dat er goed toezicht moet zijn op de geschillenbeslechting en dat de resultaten van de bemiddeling openbaar moeten worden gemaakt. De Consumentenbond is ervan overtuigd dat het vertrouwen van consumenten in kopen via internet enorm zal doen toenemen door de komst van e-commerce-geschillencommissies.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie