EIM-publicatie 'Ondernemen in de detailhandel 2001' te koop

Datum nieuwsfeit: 11-12-2000

Ondernemen in de detailhandel 2001

Voor de detailhandel is het jaar 2000 positief verlopen. De omzetgroei zal uitkomen op +3% ten opzichte van 1999. Dit betekent dat de consument dit jaar zo'n 146 miljard in de institutionele detailhandel (gevestigde detailhandel, ambulante handel en postorderbedrijven) heeft uitgegeven. Dat is ongeveer 90% van de totale detailhandelsomzet. Die omzet is gerealiseerd door ruim 89.000 ondernemingen en 656.000 werkzame personen. Dit blijkt onder meer uit de vandaag verschenen publicatie `Ondernemen in de detailhandel 2001' van onderzoeksbureau EIM. Deze publicatie biedt onder meer trends en prognoses voor de detailhandel als geheel en de subsectoren food, mode, wonen, entertainment, overig non-food en niet-winkelverkoop.

Groei van internetgebruik

Medio 2000 beschikt 54% van de ondernemers in de detailhandel over een internetaansluiting en 32% over een eigen website. Het leeuwendeel van deze ondernemers gebruikt internet op dit moment als informatiebron en voor berichtenverkeer. De helft telebankiert en doet elektronische bestellingen. Slechts een klein deel (7%) verkoopt daadwerkelijk producten via het net en kan als e-tailer worden beschouwd.

Krapte op de arbeidsmarkt

Een op de drie ondernemers in de detailhandel ondervindt gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt. In het afgelopen jaar is bij 13% van de ondernemers het personeelsverloop toegenomen en bij 23% is het aantal moeilijk vervulbare vacatures toegenomen. Ruim driekwart neemt hiertegen maatregelen, zoals meer overwerken, frequenter inzetten van familieleden/vrienden en meer aandacht schenken aan arbeidsvoorwaarden van het huidige personeel.

Veeleisender klanten

De sterk gedifferentieerde consumentenbehoefte vraagt om een steeds breder en creatiever producten- en dienstenaanbod. De detailhandel speelt hierop in door klanten een ruimere keus te bieden, hetgeen leidt tot grotere bedrijfsmobiliteit en uitbreiding van het aantal megastores. Behalve maatwerk in het assortiment levert de detailhandel ook meer service op maat. Men moet hierbij denken aan uitbreiding van het dienstenpakket en meer aandacht voor de aftersales. Beide onderwerpen staan hoog in de maatregelen-toptien van veeleisende klanten.

Prognoses

De verwachting is dat het jaar 2001 voor de gemiddelde ondernemer in de detailhandel ongeveer eenzelfde groei laat zien als het jaar 2000. De non-foodbranches groeien in omzet sterker (+4 à 5%) dan de foodbranches (+1%). In alle branches groeit het grootbedrijf sterker dan het midden- en kleinbedrijf, met uitzondering van het modecluster. Daar houdt de groei in beide groepen bedrijven gelijke tred.

Bestellen

De publicatie Ondernemen in de Detailhandel 2001, bestelnummer A0005, prijs
75,- (exclusief verzendkosten), kan telefonisch (079 341 36 34) of via de fax (079 341 50 24) bij EIM besteld worden. Voor Vastrechtabonnees geldt voor deze publicatie een korting van 40%. Bij de publicatie treft u een acceptgiro aan.

EIM
Italiëlaan 33