ANBO symposium 'Een leven lang zelfstandig'

Datum nieuwsfeit: 11-12-2000
ANBO

Utrecht, 11-10-2000

Symposium Een leven lang zelfstandig'

Op maandag 11 december 2000 organiseert de ANBO in De Reehorst te Ede van 14.00 tot 16.30 uur het symposium 'Een leven lang zelfstandig'. Centraal daarbij staat de vraag hoe de dienstverlening aan huis beter afgestemd kan worden op de wensen van cliënten. Zodat sprake is van een vraag gestuurd aanbod, zowel op het terrein van wonen, zorg als welzijn.

Als het aan de overheid ligt blijven ouderen zo lang mogelijk zelfstandig wonen. Een leven lang in de vertrouwde omgeving is natuurlijk te verkiezen boven een plaats in een verzorgings- of verpleeghuis. Maar dit vereist wel een toegankelijke, op maat gesneden en goed georganiseerde dienstverlening aan huis. Welke knelpunten en hiaten vijftigplussers daarbij op dit moment ervaren, zal blijken tijdens het symposium. Want daar vindt de presentatie plaats van de resultaten van de enquête Een leven lang zelfstandig'.
Initiatiefnemers van projecten rondom welzijn, thuiszorg en mantelzorg zullen voorts in drie workshops hun successen en struikelblokken delen met het publiek. Het symposium wordt afgesloten met een forum waarvoor zijn uitgenodigd Hans Wiegel, voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, en vertegenwoordigers/ bestuurders van het ministerie van VWS, ANBO, VOG en LVT.

Het symposium is bedoeld voor vertegenwoordigers van landelijke, regionale en lokale overheden, woon-, zorg-, en welzijnsorganisaties en kaderleden van de ouderenbonden.
De VOG (werkgeversorganisatie voor de welzijnssector) en de LVT (Landelijke Vereniging voor Thuiszorg) hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het symposium.

Geïnteresseerden kunnen het programma aanvragen en zich vóór 23 november 2000 aanmelden bij de ANBO, t.a.v. Willemijn Boone, telefoon (030) 233 00 60 of per e-mail (service@anbo.nl). Deelnamekosten zijn hfl 25,- voor leden van de ouderenbonden en hfl. 150,- voor niet-leden en organisaties.