Unisys bepaalt agenda voor groei in 2001

Datum nieuwsfeit: 11-12-2000
Unisys bepaalt agenda voor groei in 2001

Amsterdam, 11 december 2000 - Unisys Corporation (NYSE:UIS) kondigt ambitieuze activiteiten aan voor haar verdere groei in 2001. Deze activiteiten zijn gericht op haar wereldwijde e-business-oplossingen, de uitbreiding van mogelijkheden op het gebied van outsourcing, de vorming van strategische samenwerkingsverbanden en channel-overeenkomsten en de introductie van het e-@ction ES7000 Enterprise Server-programma. Chairman en CEO Lawrence A. Weinbach: "Unisys beschikt over alle mogelijkheden om met de groei van haar e-business hogere marges te genereren en een hogere toegevoegde waarde te realiseren."

Nieuwe initiatieven

- Dell en Unisys hebben een intentieverklaring getekend voor wereldwijde strategische samenwerking. Hiermee krijgt Dell toegang tot de markt van hoogwaardige Cellular MultiProcessing enterprise server-technologie (CMP) van Unisys. Verder biedt Unisys een uitgebreide reeks netwerk-, garantie- en systeemintegratiediensten aan de klanten van Dell.
- Ingram Micro en Unisys gaan een op het Web gebaseerd inkoopkanaal voor Unisys-klanten opzetten, waar 280.000 technologische producten van 1.700 leveranciers worden aangeboden.

- Unisys heeft in Groot Brittannie iPSL geïntroduceerd, een nieuw bedrijf voor het outsourcen van betalingsprocessen. iPSL is een samenwerkingsverband tussen Unisys, Lloyds TSB en Barclays Bank. Unisys verwacht de komende tien jaar ongeveer $ 1 miljard omzet te genereren , waarvan zo'n $ 800 miljoen uit nieuwe opdrachten.

- Door deelname in een investeringsbank wil Unisys strategische alternatieven voor de Federal Systems-divisie verder uitwerken.

Volgens Weinbach laat Unisys de markt voor commodities met lage marges langzaam achter zich en zal zij aan de behoeften van de klanten in deze markt voldoen door de samenwerking met Ingram Micro en Dell.

Heroriëntatie voor oplossingenmarkt
Weinbach: "In juli hebben we een allesomvattende heroriëntatie van alle onze activiteiten uitgevoerd. Op basis van de resultaten hebben we onze resources en R&D geconcentreerd op de mogelijkheden van 'value-added' e-business. Door minder nadruk op de activiteiten met lage winsten te leggen en de kosten te beheersen, liggen we op schema voor ons nieuwe business-model." Unisys concentreert haar zakelijke oplossingen op ongeveer 20 verschillende e-business-oplossingen. Om in te kunnen spelen op de snelle marktontwikkelingen wil Unisys tegemoet komen aan de dynamische eisen van haar klanten. De nieuwe systeemintegratie-activiteiten zijn gericht op:
- E-business-gerichte, wereldwijde oplossingen voor bedrijven in vijf doelmarkten. Deze zijn financiele dienstverlening, transport, publishing, publieke sector en communicatie.

- Horizontale mogelijkheden - zoals Customer Relationship Management, e-procurement en e-business en m-business binnen verticale oplossingen.
- Strategische samenwerkingsverbanden met 'best-of-breed' bedrijven.
De financiele situatie
"In het vierde kwartaal van dit jaar verwachten we dat de omzet op hetzelfde niveau blijft als de vorige, bij gelijkblijvende valutakoersen. Op basis van 2% tot 3% negatieve invloed door het besluit om de commodity-producten af te stoten en zo'n 6% door ongunstige wisselkoersen, zal de omzet in vergelijking met eerdere jaren licht dalen", zegt Weinbach. "Naar verwachting zal de winst per aandeel gelijklopen met de voorspellingen."

Het wereldwijde medewerkersbestand zal voor het eind van dit jaar met 2000 personen worden teruggebracht. Zo'n 175 Amerikaanse medewerkers zullen vervroegd uittreden en de rest van de personeelsreductie zal wereldwijd worden doorgevoerd. Voor 2001 zal Unisys actief nieuwe mensen gaan werven voor verkoop en levering. Op die manier wordt maximaal ingespeeld op de eisen van de e-business-omgeving. Verder streeft Unisys voor 2001 naar een kosten/omzetverhouding van 18%.

In 2001 moet Unisys aanzienlijke vooruitgang op pro forma basis maken, stelt Weinbach: "Deze activiteiten zullen leiden tot een verwachte teruggang van $
1 miljard in de omzet op lage marges. Maar de vooruitgang moet leiden tot een pro forma omzetgroei in 2001 op basis van de stijging van servicecontracten en de levering van ES7000 enterprise servers. Het is de bedoeling in het eerste kwartaal een omzetgroei te realiseren, zelfs met de 6% terugval door ongunstige wisselkoersen. Volgens planning zal de winst in het eerste kwartaal gelijklopen met de voorspellingen van analisten. Dat geldt ook voor de verwachting van de EPS-groei."

Unisys
Unisys is een bedrijf dat zich richt op het aanbieden van consultancy en ondersteunende oplossingen waarbij e-business-oplossingen een groot deel van het portfolio betreft. Met ruim 36.000 werknemers verdeeld over 100 vestigingen wereldwijd ondersteunt Unisys haar klanten bij het optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van de Internet-economie. De mensen van Unisys ontwikkelen oplossingen, services, platforms en netwerkinfrastructuren die bedrijven en overheidsinstellingen nodig hebben om succesvol zaken te doen in dit nieuwe tijdperk. Unisys biedt een compleet portfolio aan e-@ction-oplossingen voor e-business. Deze 'repeatable' oplossingen zijn gebaseerd op de uitgebreide kennis van Unisys op het gebied van systeemintegratie, op maat gesneden én standaardoplossingen, outsourcing, Microsoft Windows NT-services, netwerkservices en merkonafhankelijk onderhoud en wereldwijde support. Daarnaast levert Unisys enterprise-class NT-servers, mainframes, middleware, software- en storage-producten. Unisys heeft voor haar oplossingen een focus op specifieke verticale marktsectoren waaronder financiele services, transport, telecommunicatie, overheid, publishing en supply chain-markten. Het hoofdkantoor van Unisys is gevestigd in Blue Bell, Pennsylvania in de Verenigde Staten. Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Amsterdam Zuidoost. Meer informatie over het bedrijf is te vinden op de Unisys homepage: www.unisys.com of www.unisys.nl. Beleggersinformatie is te vinden op www.unisys.com/investor.

Voor meer persinformatie of illustratiemateriaal:

Unisys Nederland NV
Erwin Zijlstra, Country Communications Manager