CBL opent landelijk dekkend netwerk supermarktscholen

Datum nieuwsfeit: 11-12-2000

CENTRAAL BUREAU LEVENSMIDDELEN

CBL opent landelijk dekkend netwerk supermarktscholen

Op de Nationale CBL-Fooddag 2000 heeft het CBL, de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten, een landelijk dekkend netwerk van supermarktscholen geopend. In iedere provincie is er nu een Regionaal Opleidings Centrum (ROC) waarmee het CBL in een convenant heeft afgesproken dat er jongeren voor het supermarktvak worden opgeleid. De Nationale CBL-Foodag vond dit jaar plaats bij Albert Heijn in Zaandam.

In de levensmiddelenbranche zijn 200.000 mensen werkzaam. Ook zonder de huidige krapte op de arbeidsmarkt heeft de supermarktbranche volop werk. Op dit moment kan de supermarktbranche zo'n 30.000 extra medewerkers gebruiken voor functies in de winkels en in de distributiecentra. De personeelsbehoefte wordt niet alleen veroorzaakt door de huidige krapte op de arbeidsmarkt, maar ook doordat supermarkten s avonds langer open zijn. Eén leidinggevende is dan bijvoorbeeld niet meer voldoende voor een supermarkt die gemiddeld 72 uur per week open is.
Daarom voert het CBL een promotiecampagne om jongeren te interesseren voor het supermarktvak. En om het beroepsonderwijs aan zich te binden sluit het CBL convenanten met de ROCs af. In de convenanten worden met de scholen afspraken gemaakt omtrent aantallen leerlingen die opgeleid worden voor het werken in de supermarktbranche. De leerlingen doen naast het reguliere examen ook een CBL-examen zodat ze met het CBL-diploma verzekerd zijn van een baan in de supermarkt. Morgen wordt het volgende convenant afgesloten, met het Van Rhijn College in Almelo.
Momenteel neemt het CBL bij supermarktmedewerkers op jaarbasis al 10.000 examens af, door de afgesloten convenanten zal dit aantal toenemen tot 15.000. Met de convenanten is een gegarandeerde instroom in het bedrijfsleven gewaarborgd en de aloude kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven geslecht.
Omdat er ook steeds meer behoefte is aan hoger opgeleid personeel, werkt het CBL samen met het HBO aan een opleiding binnen het HBO waaraan een CBL-erkenning kan worden gekoppeld. Nieuw in het HBO is het toenemende aanbod van duale opleidingen: een combinatie van werken en leren, dat in het MBO-onderwijs al gemeengoed is.

Met een opkomst van 200 CBL-Foodambassadeurs is de Nationale CBL-Fooddag 2000 de drukst bezochte Fooddag ooit. De Nationale CBL-Fooddag wordt voor de vijfde keer in successie georganiseerd en dit keer gehouden bij Albert Heijn. De Foodambassadeurs worden geïnformeerd over trends bij de consument en hoe door Albert Heijn in de marketing daarop wordt ingespeeld. Personeel staat centraal in een presentatie over de peilers van personeelsbeleid in de supermarkt. Verder staan er interactieve workshops over Albert Heijns merkstrategie, assortimentsbeleid en management van consumenteninformatie op het programma.

Voor meer informatie en fotos kunt u contact opnemen met:
- Miranda M.G. Boer, Hoofd PR en Voorlichting van het CBL,
tel. 070-3376200 (buiten kantooruren: 06-51 50 27 72).
- Marjan Rozemeijer, PR adviseur van Albert Heijn,
tel. 075-659 25 71.