Tips over aanhangers en het B- en het BE-rijbewijs

Carros

Tips over aanhangers en het B- en het BE-rijbewijs

(11 december 2000)

De meeste Nederlanders zijn in het bezit van een B-rijbewijs. Zonder dit roze papiertje is het immers verboden een auto te besturen. Maar weet u wel wat u er allemaal mee mag en wat niet? En wat is het verschil tussen een B en een BE rijbewijs? In dit verhaal gaan we in op de mogelijkheden. En die zijn groter dan u denkt.

Bron: Volkswagen

Nederland kent vijf soorten rijbewijzen.' A, B, C, D en E. De A staat voor het motorrijbewijs, B geldt voor auto's, C voor vrachtwagens en D voor bussen. Deze vier rijbewijzen kunnen afzonderlijk van elkaar worden behaald, terwijl het behalen van het E-rijbewijs alleen mogelijk is wanneer men een B-rijbewijs heeft. E is dan ook alleen een aanvulling, die de bevoegdheid geeft om met een andere (lees.' zwaardere) aanhangwagen of oplegger te rijden dan wat met rijbewijs B mogelijk is. Vroeger, en dan praten we voor 1984, kreeg men na het behalen van een rijexamen standaard een BE rijbewijs. Ivlaar omdat in de praktijk niet geoefend en geëxamineerd werd met een aanhangwagen, besloot het CBR per 1januari1984 het B- en het E-rijbewijs apart te examineren.

3.500 kilogram
De bezitter van een B-rijbewijs, dus iedereen die met een auto rijdt, is bevoegd om een motorvoertuig met meer dan twee wielen te besturen, waarbij het totale gewicht inclusief belading niet meer mag bedragen dan 3.500 kilogram. Wel mag dit worden vermeerderd met het gewicht van een aanhangwagen die inclusief belading niet meer mag wegen dan 750 kilogram. In feite mag men dus met een B-rijbewijs een totaalgewicht van 4.250 kilogram vervoeren. Toch zal dit getal in de praktijk alleen maar voorkomen bij lichte bestelwagens met aanhanger, zoals bijvoorbeeld de Volkswagen Transporter. Simpelweg omdat een normale personenauto nooit tot 3.500 kilogram beladen mag worden en de zwaarste personenauto op de markt weegt hooguit 2.500 kilo. In het intstructieboekje van uw auto staat overigens altijd het door de fabrikant voorgeschreven maximaal toelaatbare gewicht.

Kleine letters
Zoals gewoonlijk zijn er ook nog heel wat kleine lettertjes. Als de aanhangwagen niet geremd is, mag het totaalgewicht van de aanhanger mét belading nooit meer bedragen dan 750 kilogram. Is de aanhangwagen wél voorzien van een remsysteem, dan mag hij inclusief belading nooit het gewicht van het trekkende voertuig te boven gaan.

Een auto van 1.000 kilogram mag dus geen aanhanger trekken van 1.100 kilogram. Dit is trouwens makkelijk zelf te controleren, want wanneer de neus van de auto naar de lucht begint te wijzen, is de aanhanger veel te zwaar.
Bovendien mag de gehele combinatie, het trekkend voertuig met aanhangwagen en belading, nooit meer wegen dan 3.500 kilogram. Handig om te weten wanneer u een keer iets zwaars te verhuizen hebt. De politie kan dit overigens door middel van weegsystemen meten; iedereen herinnert zich wel de televisiebeelden van auto's met caravan die bij een grootscheepse controle van de weg zijn gehaald omdat ze te zwaar zijn. Toch is het maximale gewicht zelf enigszins in de gaten te houden. Op het kentekenbewijs van de auto staat het rijklaar gewicht van de auto en in het instructieboekje vindt u zoals gezegd het maximaal toelaatbare gewicht. Tel deze twee bij elkaar op en trek de uitkomst af van 3.500. Het aantal kilogram men dat overblijft is het gewicht dat getrokken mag worden.

BE-bewijs
Niet een BE-rijbewijs liggen de kaarten heel anders. Sowieso is het dan toegestaan om een combinatie van meer dan 3.500 kilogram te rijden, maar het is niet zo dat dit ongelimiteerd is. Ook hier zit een beperking aan. Zo mag het totaalgewicht van het trekkende voertuig niet boven de 3.500 kg komen, terwijl de getrokken last niet meer mag bedragen dan het gewicht dat is vastgesteld door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Het is namelijk zo dat voor elke bedrijfswagen een treingewicht wordt afgegeven. Dit gewicht geeft aan wat een voertuig maximaal mag trekken en wordt samengesteld op basis van remmen, chassissterkte, motorisering en of het trekkende voertuig voor-, achter-of vierwielaandrijving heeft. Vanzelfsprekend moet de aanhanger voorzien zijn van een zelfremmende installatie wanneer het getrokken aanhangwagengewicht de 750 kg overschrijdt.

Als voorbeeld nemen we een Volkswagen Transporter met 75 kW dieselmotor in de korte bestelwagenuitvoering. Deze wagen heeft een laadvermogen van 1.060 kg en een eigen gewicht van 1.620 kilogram. Het totaalgewicht van de wa~ien inclusief belading mag in dit geval 1.060 + 1.620 2.680 kilogram bedragen. Vlaar hoeveel mag deze Transporter nu trekken? Het treingewicht van deze Volkswagen is afgegeven op 4.500 kg. Trek daar het totaalgewicht inclusief belading van af (2.680 kilogram), wat betekent dat deze Transporter maximaal 1.820 kilogram mag trekken. Aangezien deze last boven de 750 kg ligt, moet de aanhangwagen dan dus zijn voorzien van een zelfremmende installatie. Ivlag u deze combinatie nu besturen? Met een BE-rijbewijs wel, met een B-rijbewijs niet. In dat geval mag u met de Transporter het maximaal aanhangwagengewicht trekken van 750 kilogram.

Wat mag met welk rijbewijs?
Rijbewijs A
Motorfietsen (tot de leeftijd van 24 jaar is een cilinderinhoud van 250 cm3 de grens)

Rijbewijs B
Voertuig (auto of bestelwagen) tot 3.500 kilogram Eventueel voorzien van een aanhanger tot 750 kilogram Combinatie mag niet meer wegen dan 3.500 kilogram

Rijbewijs C
Vrachtwagens tot elke tonnage (kan alleen worden behaald indien rijbewijs B al in het bezit is).
Overigens
wordt van vrijwel elke vrachtwagenchauffeur ook het diploma CCV-B verlangd.

Rijbewijs D

Bussen (kan alleen worden behaald indien rijbewijs B al in het bezit is). Overigens wordt van vrijwel elke buschauffeur ook het diploma CCV-B verlangd.

Rijbewijs BE
Voertuig (auto of bestelwagen) tot 3.500 kilogram. Het gewicht van de aanhanger is afhankelijk van de trekkracht van de auto. Aan het combinatiegewicht wordt geen maximum gesteld. Er zijn voorbeelden van BE-combinaties van bijna 7,5 ton.

Rijbewijs CE
Vrachtwagen met aanhanger