Internetklant in autoland slechter af

Datum nieuwsfeit: 12-12-2000
Internetklant in autoland slechter af

Oegstgeest, 12 december 2000 (www.fulleffect.nl).

Van de internetklant mag bekend worden verondersteld dat deze sneller een reactie verwacht dan de klant die via traditionele kanalen binnenkomt. Hoewel bekend, is de vraag of hiermee in de autobranche ook adequaat wordt omgesprongen. Nee dus! Dat is de conclusie van een onderzoek dat onlangs werd uitgevoerd door internet adviesbureau Full Effect uit Oegstgeest en marktonderzoeksbureau Team Vier uit Amstelveen.

Doel van het onderzoek was na te gaan hoe Nederlandse auto-importeurs omgaan met informatie aanvragen via internet. Om te bepalen of internet net zo volwassen wordt ingezet als meer traditionele kanalen, werd een vergelijking gemaakt met het aanvragen van informatie via de telefoon. Binnen het onderzoek werden de 35 grootste merken op de Nederlandse markt meegenomen. Onderzocht werden de responssnelheid, de kwaliteit van de toegestuurde informatie en de opvolging.

Vrijwel alle importeurs beschikken inmiddels over een internetsite van hun merk(en). Sommige merken houden er echter blijkbaar niet van dat klanten informatie aanvragen, getuige het feit dat de mogelijkheid tot het aanvragen van een brochure geheel ontbreekt, of verstopt zit achter onlogische pagina' s. Indien informatie via internet wordt aangevraagd, is het vaak onduidelijk wat en wanneer er iets toegestuurd gaat worden.

Wat snelheid betreft bleek dat een telefonisch aangevraagd informatiepakket gemiddeld genomen binnen 3 dagen op de deurmat valt bij de klant. Een via internet aangevraagd pakket laat gemiddeld 5 dagen op zich wachten.

Vreemd genoeg bleek er vaak verschil te bestaan tussen telefonisch aangevraagde informatie en via internet aangevraagde informatie. De kwaliteit van de telefonisch aangevraagde pakketten was hoger. Zo ontbraken bij een via internet aangevraagd informatiepakket vaker een prijslijst, dealerlijst en accessoires brochure.

De opvolging van de informatie-aanvragen bleek ronduit dramatisch. Hoewel de onderzoekers zich voordeden als serieuze prospects, die binnen korte tijd een nieuwe auto aan wilden schaffen, werd nog geen 15% van de aanvragers getrakteerd op een telefoontje van een dealer of de importeur. Dit gold zowel voor de telefonische prospects als voor de internet prospects.

In het tijdperk waarin internet een steeds belangrijkere bron van informatie wordt, hebben de Nederlandse auto-importeurs nog wel wat werk te verzetten. Getuige het onderzoek is de telefoon vooralsnog winnaar op het gebied van kwaliteit van de respons en reactiesnelheid.

Full Effect Internet Advies
Contactpersoon: Arthur van Es