KPN Mobile introduceert diensten op nieuw GPRS-netwerk

Bron: KPN NV
KPN NV

KPN Mobile introduceert diensten op nieuw GPRS-netwerk

KPN Mobile heeft op 11 december, met de dienst Mobile Office Online, zijn landelijk dekkend GPRS-netwerk in gebruik genomen. Grote bedrijven met een eigen netwerk kunnen met deze dienst hun medewerkers mobiel toegang geven tot applicaties op het eigen intranet. In de loop van volgend jaar, wanneer een breed assortiment van GPRS-geschikte toestellen beschikbaar is, introduceert KPN Mobile een toegesneden pakket van diensten voor andere bedrijven en consumenten. Met GPRS is de gebruiker altijd 'online' waardoor de diensten beschikbaar zijn zonder de gebruikelijke inlogprocedure. Andere voordelen zijn hogere snelheden en een tarifering die gebaseerd is op de hoeveelheid verstuurde en ontvangen data.

Medewerkers van grote bedrijven kunnen door deze dienst met een laptop onderweg e-mail versturen, hun elektronische agenda raadplegen en bestanden versturen en ontvangen. Ook diensten die KPN mobile aanbiedt onder de naam M-info (WAP) zoals actuele informatie van ANP en Teletekst en het bestellen van boeken zijn via GPRS sneller te gebruiken.
Dit is een belangrijke stap op weg naar UMTS waarmee de gebruiker nog meer capaciteit en snelheid tot zijn beschikking krijgt. Hierdoor kunnen klanten een scala aan nieuwe mobiel multimediadiensten gaan gebruiken.

Medewerkers van IBM en Interpolis zijn de eerste gebruikers van Mobile Office Online. Met andere grote bedrijven is KPN Mobile momenteel in overleg. Met de nieuwe dienst kunnen medewerkers mobiel gebruik maken van het eigen intranet en indien gewenst van M-Info en de internetfaciliteiten van XS4ALL. De komende maanden zullen ook andere Internet Service Providers worden aangesloten op het GPRS-netwerk van KPN Mobile. IBM heeft eerder dit jaar meegedaan aan een succesvol verlopen pilot, waarbij medewerkers mobiel toegang kregen tot hun bedrijfsnetwerk. Daarbij werd aan de strenge security-eisen van IBM voldaan.

GPRS is een pakketgeschakelde techniek, terwijl GSM circuitgeschakeld is. Beide technieken maken gebruik van het GSM radionetwerk. Bij GPRS wordt de te verzenden informatie tijdens het verzenden tijdelijk in stukjes verdeeld, waardoor de gebruiker de lijn niet doorlopend bezet houdt. Het mobiele netwerk wordt daardoor efficiënter gebruikt met als voordeel gemak, hogere snelheden en meer gebruiksmogelijkheden.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties