FNV Bondgenoten: meer investeren in migranten

Datum nieuwsfeit: 12-12-2000

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: meer investeren in migranten

FNV Bondgenoten wil dat sociale partners meer investeren in migranten. Volgens hoofdbestuurder I. De Deugd moet dat deel uitmaken van het centraal akkoord. De Deugd pleitte vandaag in een forumdiscussie 'multi-cultureel personeel' in Den Haag voor (her)invoering van Nederlandse les op de werkvloer en uitbreiding van scholingsmogelijkheden zodat meer migranten de arbeidsmarkt op kunnen en daar perspectief hebben. Kosten zouden volgens FNV Bondgenoten door werkgevers en overheid gedragen moeten worden.

FNV Bondgenoten betreurt het dat nog steeds veel allochtonen moeilijk aan de slag komen of dat zij, wanneer ze eenmaal aan het werk zijn, blijven 'hangen' in sectoren als schoonmaak en tuinbouw die weinig perspectief bieden. Om daar verandering in te brengen bepleit hoofdbestuurder Ineke de Deugd meer taalonderwijs. Het beheersen van de Nederlandse taal is een belangrijke voorwaarde voor meer succes op de arbeidsmarkt. Nederlandse les voor allochtone werknemers in de bedrijven is volgens haar een goed instrument daartoe. Daarnaast moeten werkgevers investeren in vakopleiding en/of bedrijfsopleidingen. Ook invoering van de leerplicht op vierjarige leeftijd draagt bij aan een betere beheersing van de Nederlandse taal.
Vervolgens wil FNV Bondgenoten meer mogelijkheden voor allochtonen om een startkwalificatie op de arbeidsmarkt te behalen. Dat geldt met name voor de grote groep jongeren die uitvallen uit het reguliere onderwijs. Maar het houdt ook meer mogelijkheden voor oudere allochtonen in om alsnog de benodigde papieren voor de arbeidsmarkt te behalen.

Om migranten meer perspectief te bieden vindt bestuurder de Deugd het van groot belang dat werkgevers en overheid niet kinderachtig moeten omgaan met scholingsmogelijkheden: 'Het moet mogelijk zijn om een medewerker uit de kassen om te scholen tot een vakman in de metaalindustrie. Dat daar mogelijk twee branches en opleidingsfondsen aan te pas komen, moet niets uitmaken. Voor het perspectief van allochtonen, maar ook in het belang van de arbeidsmarkt moeten we over de schutting van de branches heen kunnen kijken. Dat betekent ook dat de kosten in tijd en in opleiding gezamenlijk gedragen moeten worden. Bijvoorbeeld 40 procent door de werkgever uit de sector waar iemand vertrekt, 40 procent door de 'ontvangende' sector en 20 procent door de overheid'.

Voor meer informatie:
Ineke de Deugd, hoofdbestuur FNV Bondgenoten: 06-20409667 Inge Freriksen, persvoorlichting FNV Bondgenoten: 030-2738257 of

12 dec 00 14:14