HITT krijgt opdracht voor systemen verkeerspost Nijmegen

Datum nieuwsfeit: 12-12-2000
Bron: HITT
HITT

Apeldoorn, 12 december 2000

HITT krijgt opdracht voor de systemen van de nieuwe verkeerspost Nijmegen

Na de succesvolle oplevering in 1999 van het radarsysteem voor de scheepvaartbegeleiding in de Waalbochten bij Nijmegen, heeft Rijkswaterstaat Directie Oost-Nederland, een vervolgopdracht aan HITT verstrekt om de systemen voor de nieuwe verkeerspost te leveren. Tevens zullen twee verouderde radars worden vervangen waardoor er straks een aansluitend radarsysteem is van de Pannerdensche Kop tot nabij de monding van het Maas-Waalkanaal. De Waal als hoofdtransport-as behoort tot de drukste vaarwegen ter wereld. Bij Nijmegen passeren per jaar circa 170.000 schepen van en naar Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied en is daarmee van groot economisch belang. In het dichtbevolkte gebied is verkeersbegeleiding ter voorkoming van calamiteiten zeer belangrijk voor zowel de bevolking als het milieu. De opdracht heeft een omvang van EUR 3,5 miljoen.

Het systeem dat in 1999 is opgeleverd vormt de basis voor de nu aanbestede vervanging van 2 radars en de systemen voor de nieuwe verkeerspost. HITT bezit de noodzakelijke kennis om deze ingrijpende werkzaamheden uit te voeren, terwijl het systeem operationeel is. Ter vermijding van risico's bij deze uitbreiding heeft Rijkswaterstaat Directie Oost-Nederland van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, gekozen voor HITT. HITT heeft in het voortraject reeds meegewerkt aan het ontwerpen van deze nieuwe verkeerspost om te komen tot een voor de operationele dienst optimale inrichting. Het systeem zal, na de aanpassing , het gebied van de monding van het Maas-Waalkanaal tot aan de Pannerdensche Kop 24 uur per dag observeren via 7 radars. Door de radardekking wordt het mogelijk over een groter traject en gedurende een langere periode per jaar met zesbaks-duweenheden te varen. Dit vertegenwoordigt een groot economisch belang. Voor die gebieden waar de radars onvoldoende dekking hebben, danwel waar aanvullende informatie nodig is, worden 5 camera's opgesteld ter ondersteuning van de verkeersbegeleiding. Verder worden sensoren geïnstalleerd die de verkeerspost voorzien van hydro- en meteogegevens. Hierbij valt te denken aan windsnelheden, temperatuur en luchtvochtigheid.

De nieuw te bouwen verkeerspost bij Nijmegen zal door HITT worden voorzien van 6 werkposities ten behoeve van de verkeersleiding in de sectoren Millingen en Nijmegen. Het nieuwe systeem in de centrale wordt uitgerust met de benodigde computers voor het bundelen van de informatie van alle radarsensoren. De camera's zenden hun beelden via een digitaal netwerk naar de centrale. Ten behoeve van de juridische bewijslast na eventuele calamiteiten wordt het systeem uitgerust met 'recording and replay' faciliteiten waarmee het mogelijk is de beelden van de radars gesynchroniseerd met de spraakcommunicatie terug te spelen. Het systeem zal worden voorbereid op latere toepassing van Automatische Informatie Systemen (AIS), waarmee het dan mogelijk wordt informatie over scheepsreizen en lading automatisch uit te wisselen tussen verkeersleiding en scheepvaart.

Profiel HITT

HITT is in 1994 opgericht en is door middel van een management buy-out voortgekomen uit de divisie Civiele Systemen van Hollandse Signaalapparaten B.V. De kernactiviteit van HITT is het ontwikkelen van software die wordt toegepast voor de beheersing en begeleiding van de lucht- en scheepvaart. Op dit gebied heeft de onderneming een technologie ontwikkeld waarmee vliegtuigen en schepen individueel, en met een hoge mate van betrouwbaarheid, kunnen worden geïdentificeerd en begeleid. Met deze technologie heeft HITT een vooraanstaande positie in de markt verworven. HITT levert als projectverantwoordelijke naast de software tevens radars, communicatieapparatuur en computers. Ook installeert en onderhoudt zij de systemen. Binnen het segment 'Air Traffic Control' concentreert HITT zich op beheersing van het luchtverkeer op de landingsbanen, taxibanen en platforms van de luchthavens. Binnen het segment 'Vessel Traffic Management' richt de onderneming zich, behalve op havens en kustwateren, op de scheepvaart op rivieren, kanalen en binnenwateren. Daarnaast heeft HITT als dochteronderneming HITT Special Products, dat zich bezighoudt met geluidsmeetsystemen op en rond luchthavens. In 1999 behaalde HITT een omzet van EUR 14,8 miljoen (1998: EUR 15,1 miljoen) en een nettowinst van EUR 0,3 miljoen (1998: EUR 1,2 miljoen). Het gemiddeld aantal werknemers in 1999 bedroeg 97. Sinds 4 juni 1998 is HITT genoteerd aan de Euro.NM van Euronext Amsterdam NV.

Voor nadere informatie:

De heer ir J.H.M. van Asperen, financieel directeur t: +31 (55) 543 25 24