Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Geboorde deel Botlekspoortunnel succesvol afgerond

Datum nieuwsfeit: 12-12-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Betuweroute Internet site

Geboorde deel Botlekspoortunnel succesvol afgerond 12 December 2000

Het boren van de tweede buis van de Botlekspoortunnel die voor de Betuweroute wordt gerealiseerd, is sinds maandag 11 december klaar. Onder de belangstellenden die de afronding van het boren bijwoonden, was minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. De komende maanden zullen de toeritten en de bedieningsgebouwen afgebouwd worden. Tevens wordt in de tunnel het spoor gebouwd en een begin gemaakt met het aanleggen van de bovenleiding, beveiliging en seinen, ontsporingsgeleiders en de sprinklerinstallatie. Tussen de twee tunnelbuizen worden drie dwarsverbindingen aangelegd. Door de Botlekspoortunnel mogen alle soorten goederen vervoerd worden. Daarom is veel aandacht gegeven aan de veiligheid.

De Botlekspoortunnel is de eerste geboorde spoortunnel van Nederland. De tunnel bestaat uit twee geboorde tunnelbuizen van ieder 1.835 meter lang en een doorsnede van10 meter. Aan weerszijde sluiten, deels halfopen en deels gesloten toeritten daar op aan. In totaal is de Botlekspoortunnel 3.065 meter lang.

De Botlekspoortunnel maakt deel uit van de Havenspoorlijn die over het Rotterdamse havengebied loopt. De Havenspoorlijn vormt het begin van de Betuweroute. Om goed aan te sluiten op het nieuw te bouwen tracé van de Betuweroute wordt de bestaande Havenspoorlijn verdubbeld, geëlektrificeerd en worden knelpunten opgeheven.

Eén van de grootste knelpunten vormt de huidige Botlekbrug over de Oude Maas. Deze zal dan ook vanaf 2003 vervangen worden door de Botlekspoortunnel. Door de aanleg van een spoortunnel is voldoende treincapaciteit gewaarborgd en wordt het drukke scheepvaartverkeer over de Oude Maas niet gehinderd.
De Boortunnel Combinatie Botlek (BTC-Botlek) legt de tunnel aan in opdracht van de Projectorganisatie Betuweroute.

Gronddrukbalansschild
De Botlekspoortunnel is geboord met een gronddrukbalansschild. Het is de eerste keer dat deze boormethode in de Nederlandse bodem is toegepast. Alhoewel concrete onderzoeksresultaten nog niet bekend zijn heeft aannemerscombinatie BTC-Botlek aangetoond dat de methode uitstekend toepasbaar is in de slappe Nederlandse bodem. Dit in tegenstelling tot wat voor kort werd aangenomen. Doordat bij deze methode een scheidingsinstallatie voor de grond niet nodig is, leent het gebruik van een gronddrukbalansschild zich goed voor plaatsen waar weinig bouwruimte beschikbaar is.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie