CDA verbaasd over uitblijven EU-steun voor Enschede

Datum nieuwsfeit: 12-12-2000
Bron: CDA

CDA verbaasd en teleurgesteld over uitblijven EU-steun voor Enschede

De CDA-Tweede Kamerfractie is, volgens fractiewoordvoerder Aart Mosterd, verbaasd en teleurgesteld over het feit dat de EU geen steun wil geven aan de getroffenen van de vuurwerkramp in Enschede. Eerst was er de warme belangstelling van Commissievoorzitter Prodi, toen een uitvoerig onderzoek naar eventuele steun van de EU en tenslotte het resultaat: geen cent aan steun.

Sterker nog, nationale hulpverlening aan getroffenen en bedrijven zou op problemen kunnen stuiten in EU-verband.

De fractie ziet deze opstelling van de EU als een gemiste kans om de burgers van Enschede en Nederland nu eens kennis te laten maken met het gezicht van het "Europa van de burgers". Helaas, een gemiste kans. Europa toont nog steeds te veel het gezicht van het "Europa van de bureaucratie", aldus Aart Mosterd, tijdens het Algemeen Overleg over de voortgang van de afwikkeling van de vuurwerkramp Enschede.

Onderzoeken naar vuurwerkramp Enschede moeten sneller. Volgens de CDA-fractie moet bij de onderzoeken naar de vuurwerkramp in Enschede zorgvuldigheid
weliswaar voorop staan, maar ze mogen niet te lang duren. Want "hoe langer de onderzoeken duren, hoe meer er gespeculeerd wordt over de uitkomsten, hoe meer er met de vinger gewezen wordt en hoe lastiger het wordt deze zaak te hanteren", aldus fractiewoordvoerder Aart Mosterd.

"Het vinden van de feiten die aanleiding hebben kunnen geven tot deze vreselijke ramp is prioriteit no. 1. Voor alle duidelijkheid, de onderste steen moet boven komen. Voor een evenwichtig oordeel is het ook nodig de situatie m.b.t. de milieuvergunningsverlening, controle, rampenpreventie en rampenbestrijding niet alleen vanuit de Enschedese situatie te bekijken, maar deze in breder perspectief te plaatsen"

De fractie lijkt het een goede zaak dat afgeronde deelaspecten, zoals bijvoorbeeld de verkeerde classificatie van vuurwerk, tussentijds openbaar worden. Zo krijgt de burger zicht op de voortgang van het onderzoek. Ook de behandeling van de maandelijkse voortgangsrapportages door de Kamer kunnen daartoe bijdragen.