Greenpeace levert radioactieve grond af bij Dodewaard

Datum nieuwsfeit: 12-12-2000
Bron: Greenpeace
Greenpeace

Amsterdam, 12 december 2000

Greenpeace levert radioactieve grond af bij kerncentrale Dodewaard

Grond rondom Sellafield is puur radioactief afval

De grond uit de directe omgeving van de opwerkingsfabriek Sellafield in Engeland blijkt zo radioactief dat ze, volgens Europese wetgeving, moet worden bestempeld als radioactief afval. Actievoerders van Greenpeace bieden, samen met getuige Mark Dearey uit Ierland, directeur Hoekstra van de kerncentrale Dodewaard vandaag ruim 100 kilo van deze radioactieve grond aan. De grond is geschept uit de berm van de openbare weg en uit een rivierbedding in de omgeving van Sellafield. De radioactiviteit komt uit kerncentrales als Dodewaard die hun radioactief afval naar Sellafield sturen.

Dodewaard is al twee jaar gesloten, maar de nucleaire nachtmerrie van de kerncentrale is nog niet voorbij. Er wachten nog 180 uitgewerkte staven, ongeveer 14.000 kilo, op vervoer naar de opwerkingsfabriek Sellafield. Daar moeten ze worden opgewerkt. Bij opwerking wordt op chemische wijze plutonium en uranium uit gebruikte splijtstofstaven onttrokken. Opwerking dateert uit de jaren '40 toen men plutonium wilde hebben voor kernwapens. Bovendien dacht men dat plutonium ons permanent van energie zou kunnen voorzien. Plutonium als brandstof bleek echter uiterst oncontroleerbaar en levensgevaarlijk waardoor de droom al snel in duigen viel. Ook het plutonium van Dodewaard heeft geen enkele bestemming.

Bij het opwerkingsproces ontstaat een enorme hoeveelheid extra radioactief afval, waarvan een gedeelte in zee wordt geloosd. Terwijl het dumpen van radioactief afval in vaten in zee al lang is verboden, loost Sellafield nog dagelijks het equivalent van 50 van deze vaten via een pijp direct in zee. Daarmee loost de fabriek meer dan alle kerncentrales ter wereld bij elkaar. Door deze lozingen is de Ierse Zee de meest radioactieve zee ter wereld. Ierland stemde zelf 25 jaar geleden tegen nucleaire energie, maar de Ieren leven met de gevolgen van kernafval uit heel Europa. Dit getuigt Mark Dearey, die de vervuilde grond met Greenpeace bij Dodewaard aflevert. Veel mensen in zijn dorp, Dundalk in Ierland, durven niet in zee te zwemmen of op het strand te komen. Als zij vis kopen, vragen ze of het niet uit de Ierse zee komt.

Het Zwartboek opwerking dat Greenpeace gisteren publiceerde, schetst naast deze problemen ook nog de onveilige situatie in de opwerkingsfabriek. Sellafields problemen zijn niet alleen van historische, maar vooral ook van zeer recente aard. In februari 2000 werd bekend dat werknemers van Sellafield op grote schaal veiligheidsrapporten vervalsen. De Britse Inspectiedienst voor Nucleaire Installaties concludeert dat de fabriek kampt met ernstige managementproblemen en een slechte bedrijfscultuur. Tot op heden hebben Japan, Duitsland en Zwitserland transporten richting Sellafield vanwege deze problemen opgeschort.

Dodewaard en de Nederlandse overheid hebben niet de moed om hun verantwoordelijkheid te nemen. Zij stellen het financiële belang boven de radioactieve vervuiling van de Ierse Zee. Dodewaard heeft op 14 december een transport gepland. De centrale heeft de rechter gevraagd om Greenpeace te verbieden het transport tegen te houden. De rechter doet op 14 december, de dag van het transport, uitspraak.

Greenpeace roept de kerncentrale op het transport te stoppen en de weg vrij te maken voor minder vervuilende oplossingen zoals directe opslag van het kernafval.

Greenpeace Nederland, Keizersgracht 174, 1016 DW Amsterdam, 020 - 4223344, Giro 44, www.greenpeace.nl, (info@greenpeace.nl)