Teleurstelling over Top van Nice

Persbericht drs Wim van Velzen

Teleurstelling over Top van Nice

Straatsburg, 12 december 2000

De Unie in staat stellen twaalf nieuwe lidstaten te ontvangen, dat was de opgave in Nice, zei Wim van Velzen tijdens het plenaire debat over de EU Top in Nice. De bedoeling was te zorgen voor een efficiënte, transparante en democratische Unie, voor een Unie die besluiten kan nemen.

Positief is dat het tijdschema voor de toetreding van de eerste landen overeenstemt met dat van het EP. Maar tijdens de vier dagen in afzondering is de Raad meer met zichzelf bezig geweest; nationale belangen werden belangrijker geacht dan het Europese belang. Aan de Commissie is wat getimmerd en het Parlement heeft een snoepje gekregen, maar het geheel steekt schril af tegen de aandacht die de Raad voor zichzelf had.

Als problemen na Nice ziet Van Velzen een onevenwicht tussen de instellingen, het feit dat de nationale belangen het hebben gehaald
- alleen de Belgische premier Verhofstadt was een goede uitzondering -, een democratisch tekort en onuitlegbare besluitvormingsmechanismen. Prodi zei dat er geen left-overs van Nice zijn, maar Van Velzen durft dat te betwijfelen. Nice was voor hem de Top van het gebrek aan leiderschap, van het tegen, van de gemiste kans en van een verdere vervreemding van de burger.