Pronk en Brinkhorst misbruiken ammoniakbeleid volgens LTO

Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

LTO-Nederland: 'Tweede Kamer moet koers beide ministers bijbuigen'

Pronk en Brinkhorst misbruiken ammoniakbeleid voor beperkingen in landelijk gebied

Dinsdag 12 december 2000 - De ministers Pronk (VROM) en Brinkhorst (LNV) koersen aan op een regelrechte confrontatie met het landbouwbedrijfsleven over de Reconstructiewet en met name het ammoniakbeleid. Als beide bewindslieden aan hun strikte milieuplannen vasthouden, zetten ze hiermee 14.000 bedrijven 'op slot'; voor de betrokken veehouders is er vrijwel geen perspectief en ruimte meer voor bedrijfsontwikkeling. Met name de gemengde bedrijven kunnen geen kant meer op.
Ook zal van de door voormalig LNV-minister Van Aartsen aangekondigde herstructurering en opknapbeurt van veedichte gebieden in een vijftal provincies niets terechtkomen, zo vreest LTO-Nederland.

LTO-Nederland doet daarom een dringend beroep op de Tweede Kamer om de ministers tot andere gedachten te brengen. De ministers grijpen het gebiedsgerichte ammoniakbeleid nu aan als instrument om te sturen in de ruimtelijke inrichting van het landelijk gebied, zonder daar voldoende compensatie tegenover te zetten. Dit is oneigenlijk gebruik van milieumaatregelen en druist in tegen alle eerder gemaakte afspraken. Bovendien is deze gebiedsgerichte aanpak strijdig met het Regeerakkoord, waarin staat dat juist zou worden overgestapt van depositie- naar algemeen geldend emissiebeleid (van neerslag naar uitstoot).

De ammoniakregels van het kabinet spitsen zich toe op de bedrijven, die zijn gelegen in een zone van 500 meter rond kwetsbare natuurgebieden. Als de ministers hun zin krijgen, worden aan gemiddeld een op de drie veehouderijbedrijven geen vergunningen meer afgegeven en is er geen ruimte meer voor bedrijfsontwikkeling en investeringen. Die aanpak ligt in lijn met een de Wet Ammoniak Veehouderij, waarmee het kabinet eind vorig week heeft ingestemd.

In debat met de Tweede Kamer over de Reconstructiewet bleek gisteren dat ook de Kamer vindt, dat de ministers hun aanpak moeten bijbuigen en moeten kiezen voor een meer integrale benadering voor de uitvoering van de wet. Dit houdt in, dat alle in een gebied spelende belangen (milieu, ruimtelijke ordening, landschap, water, cultuurhistorie en ook land- en tuinbouw) tegen elkaar afgewogen moeten worden. LTO is groot voorstander van die lijn, omdat er alleen dan een evenwicht kan ontstaan tussen ambities en beschikbare middelen. Het is schrijnend dat het kabinet over die middelen onduidelijkheid laat bestaan. Onduidelijkheid blijft ook voortduren over het geurbeleid.

LTO is van mening dat er perspectief en ruimte voor bedrijfsontwikkeling moet blijven. Is er door nabij gelegen zeer kwetsbare natuur (250 meter) inderdaad geen ruimte voor bedrijfsontwikkeling, dan moet de mogelijkheid worden geboden om het bedrijf te verplaatsen.

Nadere informatie: Catharinus Wierda (tel. 070 3382739) en Jack Luiten (tel. 070 3382721)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)