Spoed achter verzekering voor oogstschade door overheid

Datum nieuwsfeit: 12-12-2000
Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

Overheid en bedrijfsleven zetten haast achter verzekering oogstschade

Dinsdag 12 december 2000 - Overheid en bedrijfsleven willen haast zetten achter een verzekering voor schade aan land- en tuinbouwgewassen als gevolg van regenval, droogte en vorst. Dit bleek vanmiddag in Den Haag tijdens een gesprek van minister Brinkhorst (LNV) en staatssecretaris De Vries (Binnenlandse Zaken) en een delegatie van LTO-Nederland. Uit onderzoek is gebleken dat er mogelijkheden zijn om een dergelijke verzekering op te zetten.

Schade als gevolg van extreme weersomstandigheden zijn tot nu toe (behoudens hagel- en stormschade) niet te verzekeren. Beide partijen zijn het erover eens, dat op korte termijn alle mogelijkheden voor zo'n verzekering helder in beeld moeten komen en daarbij ook eventuele knelpunten. Uit de toelichting van LTO-zijde bleek, dat ondernemers verschillend aankijken tegen de noodzaak van zo'n verzekering en dat de hoogte van de premies cruciaal is voor de deelname.

Ook zal volgens LTO bekeken moeten worden op welke wijze de overheid in een verzekering zou kunnen participeren. Dit zou kunnen in de vorm van een garantstelling boven een bepaald schadeplafond, waardoor de premie indirect kan worden verlaagd. LTO-Nederland wil ook garanties in de sfeer van het waterbeheer; er mag geen enkel twijfel bestaan over de vraag welke gebieden in hoge nood wel en niet als overloopgebied gebruikt kunnen worden. Afgesproken is dat beide bewindslieden begin maart 2001 met LTO verder praten over een verzekering met de bedoeling om dan spijkers met koppen te slaan.

LTO-voorzitter Doornbos heeft de aandacht gevraagd van de minister en de staatssecretaris voor de problemen, die de afgelopen maanden bij de oogst zijn ontstaan als gevolg van de aanhoudende regen. Hij wees op de schade, die vooral in delen van Noord-Holland en Texel is opgetreden. Naar schatting zitten producten als aardappelen, uien en bollen op nog ca. 2000 hectaren in de grond. Een groot deel ervan moet als afgeschreven worden beschouwd.

Nadere informatie: Addy Risseeuw (tel. 06 51493972) en Geert Pinxterhuis (tel. 06 53754289)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)